tisdag 1 september 2009

Tävlingssvar?

Jag hade ju hoppats på att få lite mer hjälp av er i bestämningen av de ägg som nu utvecklas i taket på ovanvåningen. För visst är det ägg som något (o)djur placerat på snedväggen lagom i huvudhöjd för mig. Nu är de ju så okristligt små, bara ca en halv mm och även om de små larverna knycklar ihop sig ordentligt i äggen kan de knappast bli imponerande flyn av dem när de kläcks. Det finns ju ett antal flygdjur i vår Herres hage, så att sätta igång och gissa är bara tröttsamt. Jag hade beslutat att i vanlig ordning avrätta... Men, det är bebisar det är frågan om. Det är många bebisar det är frågan om. Hade jag klarat ett sådant massmord? Jag har visserligen mångas liv på mitt samvete, men att mörda många hundra i ett svep med en trasa... Bebisarna får fortsätta att utvecklas på takbrädorna. Om jag har otur blir det små äckliga flugor som jag aldrig blir av med utan som fortsätter att lägga nya ägg i tusentals i hela vår ovanvåning, så att vi till sist kvävs av ett tjockt svart täcke av oidentifierade flygande objekt!



Det händer definitivt något inne i äggen i alla fall,
på några dygn har de mörknat betydligt.

Vi gjorde en korttur till Ystad för lite shopping i går. Maken hade ledig dag och efter ett gympapass var jag fast besluten att aldrig mer träna i min långärmade bomullströja. En ny som var bättre på att andas skulle köpas. Med långa ärmar dock. Det fanns inte. Kortärmade små saker i rosa och med både krims och krams på fanns. Och "brottar"linnen. Vill inte ha brottarlinne. Jag beställde en Röhnischtröja på nätet när vi kommit hem.



Denna modellen fast svart. Präktig
och passande en dam som för länge,

länge sedan passerat tonåren,
kortärmat, krimskrams och rosa!



Detta ställe fick vi tips om för ett tag sedan. Märkligt
att vi aldrig sett det tidigare under alla våra besök
i Ystad. Här finns lite butiker och framför allt ett
ställe att fika på. Nu vet vi att det är stängt måndagar!
Det är även Bokkaféet som annars är ett av Ystads
trevligaste fikaställe.



Det blev det gamla stället på hörnet.
Det är inte tjusigt men ok när man
är så hungriga som vi var. "Latten"
är alltid dåligt varm, tyvärr. Varför
säger vi inte ifrån?



Ni tror väl inte att vi åt sådana här godsaker. Nej, nej och
åter nej! En inplastad bulle med otjusig ost och en inplastad
med ännu otjusigare leverpastej.




Några böcker måste man alltid handla i Ystad.
Det blev Jan Guillous "Men inte om det gäller
din dotter", Åsa Larssons "Svart stig", Johan
Theorins "Nattfåk" och Doris Lessings "Gräset
sjunger". Boklådan ligger mittemot detta fönster
som sitter i Sankta Maria kyrka.


Om ni händelsevis sitter inne med information om pyttesmå ägg, så glöm för all del inte att dela med er av ert kunnande till mig!


God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Flugägg, spindelägg (fy för den lede), malägg - döda innan de kläcks, säger jag!

    SvaraRadera
  2. Yngsta: Tror inte riktigt på spindelägg, de brukar vara inspunna på något sätt. Det har vi nämligen i taket i köket. De får också vara kvar för spindlar är bra, vad du än säger. Mal, njaaee.., ska det inte vara lite yllemat i närheten av dem? Jag tippar på fluga i någon form.

    SvaraRadera
  3. Intressant djurprojekt du har pågång där ;p
    ännu en långärmad, "vanlig" tröja?! vad hände med de 2 du köpte när du var här, den rostbrunröda t.ex :) allt bra med er annars? hur är det med förkylningen? hälsa Johnny!! puss&kram

    SvaraRadera
  4. Hannastumpan: Jätterara små husdjur!
    Den nya långärmade är en träningströja med "svettfunktion" (kan man säga så?), alltså den är tänkt att transportera bort det man transpirerar so to say..
    Den roströda tröjan har jag använt flitigt, den blågrågröna är fortfarande oanvänd.
    Puss på dig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!