torsdag 3 september 2009

Regn, regn, regn..

Det regnade i går...



Två små troll bodde i ett såll.
"Det regnar", sa trollet Murr,"det regnar hela dagen."
"Det är tråkigt", sa trollet Plurr, "för jag förkyler magen."
Regn, regn, regn -var ska man få hägn?"
Vi måste", sa trollet Murr,"vårt tak med lera täta."
"Ja, det är rysligt", sa Plurr,"att sitta i sådan väta!"


Och det regnade ännu mer....



Ler, ler, ler - de samlar mer och mer.
De smetar och smaskar på, tills det blir tätat sållet.
"Nu har vi det bra ändå", sa Murr, det äldre trollet.
Två små troll satt under sitt såll.
"Nu har vi det gott", sa Murr, om än det regnar hela dagen!"
"Ja, nu är det bra", sa Plurr,"och tänk jag blev bra i magen."


Sedan regnade det en skvätt till...



Hej, sa Petronella i från Plaskeby
det är tid att fälla upp sitt paraply.
Sen så ska vi traska kring och ha det kul.
Det får gärna plaska ända fram till jul.
Glada ska vi ropa: Tjänare! Och mors!
Segla allihopa bort i en galosch.
Segla hela natten intill ljusan dag.
Är du rädd för vatten? Det är inte jag
.

Ett syndafall utanför fönstret...



Och klitsch och klatsch, där det blänker blått,
blänker blått,
blänker blått.
Lite vått, lite vått, det gör barnen gott,
barnen gott,
när de vandra i rad med en lustig sång,
lustig sång,
lustig sång,
genom pussar och träsk, filibång, bång, bång
filibång.

Jag tröttnade på vattnet från skyn och ställde mig att baka chokladsnittar.



200 g smör
2 1/2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Garnering:
1 ägg, uppvispat
pärlsocker
Ugn: 200°

Gör så här:
1. Rör mjukt smör och socker poröst. Blanda ner vaniljsocker, kakao och ägg i smeten. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver och arbeta snabbt ihop degen.
2. Dela degen i fyra delar och rulla ut till längder lika långa som plåten. Platta till längderna något. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
3. Grädda i mitten av ugnen, 12–15 minuter. Skär kakorna till sneda 2 1/2 cm breda kakor medan de ligger på plåten. Lägg över på galler för att kallna.


Enligt receptet skulle det bli 60 styck - det blev 26. Jag gjorde tre längder i stället för fyra, inga fjuttkakor här inte, stora rejäla saker att sätta tänderna i ska det vara! Jag undrar varför de inte smakar som de man köper hos Olof Viktors? Kan det vara så att de använder riktig blockchoklad i sina chokladsnittar... Går det, tro..

Och ovanför mig i köket satt ett räligt djur och bevakade mig...


En spindel har bott i taket ovanför diskbänken ett tag. Helt
platsligt fanns där två spindlar. Lika plötsligt var den ena
spindeln död. Hanen? Dödad av sin hustru? De är mordiska
de där spindlarna. Den levande spindeln har svept in sig i
en vacker, florstunn sarong, eller om det är en sorgmantel
Hennes döda make(?) hänger som ett trist lik upp och ner
i delar av deras gemensamma boning. Den gula klumpen
mellan dem är ett oidentifierat främmande objekt. Ägg?

Nej, jag vill inte mörda fler djur...


God middag önskar


Skogseva


(Mellan klockan 12.00 och 17.00 kom det 38 milimeter regn. Jorden tackade och tog emot!)

6 kommentarer:

  1. Spindelfobikern Yngsta dottern4 september 2009 kl. 18:52

    Men snälla!

    SvaraRadera
  2. Lillayngstabarnet:

    Du får komma hit och träna. Du kan klappa utanpå sorgmanteln.

    Puss o kram

    SvaraRadera
  3. Jag har inte räknat millimetrarna här, men det har kommit ganska många. Beträffande hemskheterna i taket - fram med dammsugaren. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Och vem ska äta våra flugor om jag dammsuger upp spindeln?
    Kram
    Lillasyster

    SvaraRadera
  5. Vackra vyer mellan dropparna !

    SvaraRadera
  6. Inger: Ganska gråregndisigt, och nu har det regnat igen. Gräsmattan hinner kanske grönska en gång till.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!