söndag 30 augusti 2009

Österlen - del 2

Vi befinner oss alltså fortfarande på österlen...

Efter tomatköp och en kort tur in i en ateljé för att titta på målarinnan och hennes tavlor körde vi till - gissa var...



Jo, Olof Viktors, så klart. Vi handlade bröd och hade
vi inte nyligen ätit så hade det definitivt blivit kaffe
och kaka här.


Och sedan iväg till ett ställe som maken och makens broder längtat till:



..i Simrishamn - ett riktigt pojkställe. Ett motor- och teknikmuseum som har gamla bilar och motorcyklar som är (även för flickor) roliga att titta på http://www.autoseum.se/. Här finns röda bilar, blå bilar, svarta bilar och gröna bilar. Här finns bilar från storlek XS till XXXL. XS-storlekarna kan fungera som korsett och XXXL-arna kan man säkert servera bufféer i - med gående bord!



En liten röd bil (Storlek S. Bilmärke? Ingen aning.) som
tydligen hade varit med i en Fernandelfilm (om ni minns
honom). Den leende dockan var mer lik prins Charles
än Fernandel...



..som såg ut så här en gång i tiden. (Bild från nätet.)



Detta är en prins. Han heter Charles.
Han ser ut så här - som Fernandel ungefär.

(Bild från nätet.)



Snygg Gulfskylt. Titta på väggfästet.



En liten ljusblå bil (ja, det är klart att modellen heter
någonting), som jag skulle kunna tänka mig att använda i
stadstrafik.



Den här kolossen är nog inte lämplig i stadstrafik dock.
Man kunde nog nästan stå rak inne i bilen. Det var en av
de snyggaste bilarna med den i särklass vackraste "grillen".
Här i stängt läge. Modellen är en Packard...



...vilket jag inte hade kommit ihåg om jag inte hade
tagit den här bilden.



Det snyggaste på bilar med den här damen
är den här damen. En Nike som tänker lyfta?

Sist i går åkte vi till Onslundatrakten och besökte ett annat lustigt ställe. Ett ställe där småstugor, lekstugor, lusthus och förråd tillverkas av ett antal Göranssöner. Röda, blå och gula stugor och bodar står utställda till beskådning. Billiga jämförelsevis om ni behöver en gäststuga på mellan sju och femton kvadratmeter. Jag ser för mig hur hela släkten Göransson, knytta och glatt visslande små människor, står och snickrar likt tomtarna i Disneyprogrammet, medan en Göranssontomte tillverkar nya skyltar för att kunderna inte ska parkera fel, låta sina hundar förorena på de stora gräsytorna, eller för att inga oklarheter ska råda i hur man betalar sin lilla nyköpta stuga. Det fanns nämligen en stor skylt om det också - kontanter eller postväxel, inget annat trams accepterades!






Jag beundrar Arne Göransson för hans klartexter!



Det finns många sorters kundtoaletter. Japanerna
som är kliniskt rena (tror jag) använder sig av
"underspolning". Tyskarna, som är ett ordningsamt
folk med kontrollbehov har toaletter med en liten
"hylla" där det man lämnar från sig hamnar, vilket
underlättar inspektion av detsamma. Göranssons
kundtoalett är av det mer ursprungliga slaget. Vi
tittade inte in, men jag är säker på att det i stället
för toalettpapper fanns gamla tidningar att torka
sig med!


Efter så många omskakande upplevelser orkade vi inte mer utan for hem och åt en sillsmörgås och tog en stärkande snaps därtill...


God middag önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Ungefär som Bengt Mårtensson på Paletten med sina skyltar....rör inte....gå inte här...blanda inte växterna....osv.

    SvaraRadera
  2. Förbjudet att beträda gräsmattan-skylt fanns förr lite varstans. Inte heller behövdes det någon uppmaning att plocka bort hundskiten - farbror Blixt hade inte lagt fingrarna emellan om hunden bajsat på "hans" gräsmattor.

    SvaraRadera
  3. Inger: Måste åka till Paletten och inspektera deras skyltar!

    Storasyster: Kommer du ihåg det låga, gula staketet runt gräsmattan!

    Kram båda

    SvaraRadera
  4. Den lilla ljusblå bilen är en Austin A35. Kolla t ex http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=%22austin+a35%22&um=1&ie=UTF-8&ei=iAacSp6lPMPS-QbNzryPBA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&biw=1280

    SvaraRadera
  5. Johnny: Tack för den långa och svåruttalade adressen!

    SvaraRadera
  6. Jaa, det kommer jag ihåg. Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!