söndag 27 september 2009

Kultur och kakor

I går körde vi över bron för att titta på Edvard Munchutställningen på Ordrupgaard i Köbenhamn. Men om man nu har tagit sig över bron måste man hitta på annat också - det finns ju en del att välja mellan...

Vi, som alla andra, brukar passa på att köpa öl i Danmark. Varför? Jo, vi vill ha "FF" (Fine Festival) och den finns icke i Sverige. Vi körde till ett ställe som vi blivit tipsade om, "Bottle Shop", "93 sekunder från bron". Vilket ställe! Eller snarare: Vilka mängder öl och sprit vi svenskar handlar! En buss stod färdiglastad och i det lastutrymmet gick inte att stoppa in en enda centiliter till. Ett gäng elever från "Ronneby University" hade tydligen hyrt bussen för sin shoppingtur och var redo att ge sig därifrån. Glada och svårt ölstinkande. Var det månne höstterminens öl- och spritranson som hamstrats...



De hör söta gossarna var jag tvungen att fotografera. De
poserade snällt inför kameran och lullade sedan in i bussen.
..

Ölstället var ett bra och lättíllgängligt sådant och kan rekommenderas. Vi köpte en back FF (hu, så mycket) och fortsatte mot det lite mer kulturella målet för vår dagstripp.



Ordrupgaards tillbyggnad från 2005 är ritad av den
irakiske arkitekt Zaha Hadid. Byggnaden är stilig, svart,
sluten.



En genomtänkt och snygg passage. Trappa ner,
trappa upp. Lika genomtänkt är planteringen av vita
Cosmos ovanför trappan. Den svarta blankslipade
stenen ger rymd åt passagen och återspeglar planteringen.
Cosmosrabatten är stor, den täcker en hel kulle och man
har god utsikt över den genom restaurangens fönstervägg.




Avskalat och snyggt, men förfärligt kallt var det att
sitta och äta här. Stora fönsterytor är ett elände -
varmt om sommaren och kallt om höst och vinter.
Det måste vara näst intill omöjligt att värma upp
en lokal som denna. Jackan fick behållas på under
lunchen.




Färgvalet på stolarna i den lilla loungen är häftig.
Mycket snyggt till betongväggar och golv. De
lavendelfärgade gladiolusarna var perfekta till.



Utställningen var omfattande och en lång film om
Munchs komplicerade liv gav en extra dimension.

Tavlan på planschen föreställer, som ni säkert vet,
hans syster som dog ung i tbc.




Fotografering var förbjuden och det vimlade av
vakter, som såg stränga och omutliga ut, överallt.
Denna stora grupp med två tritoner, som hör till
den fasta utställningen, kunde jag emellertid
inte motstå. Jag kände mig som en paparazzi...

Jaha, nu hade vi avverkat Edvard Munch, vad skulle vi nu göra? Dricka kaffe någonstans kanske? In till centrala Köpenhamn!



Detta ser lovande ut. Kringla = kakor och stället är i bästa
fall ett café.


Jodå, vi hittade ett ställe på Store Kongensgade som heter "Amadeus" www.restaurant-amadeus.dk/. Det hade ingen kringla utanför men många goda kakor att välja mellan...




En "snegl" till maken och en mandelmazarin till
mig - två caffe latte därtill .




Och från pianot övervakades vi av Chopin.

När vi kom ut från "Amadeus" var det fortfarande liv och rörelse på gatorna och en del butiker var öppna. Roliga butiker med lustiga saker i.



Vi handlade några småsaker, som får få en alldeles
egen blogg, i denna affär. Här fanns en salig blandning
av designprylar, lampor och "sådantduintevisste-
attdubehöver".



I en annan rolig butik låg denna frodiga och väldigt
rosiga dam och vilade sig. Butiken var stängd och
det var tur - Jag var väldigt frestad att ta henne
med hem!

Efter så mycket kultur, lunch, kaffe, kakor, butiker och shopping var vi trötta på utlandet och längtade hem till vår koja i skogen. Vi nådde den på en dryg timme - skönt att vara hemma igen.
Hem, ljuva hem!

God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Låter väldigt trevligt alltihopa.............

    SvaraRadera
  2. Inger: Mmm.. Det kan du lita på att det var!

    SvaraRadera
  3. Det hade inte gjort mig något om butiken med röda feta damen var stängd eller öppen. Hu, vilken hemsk skapelse! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Och jag som tykte att hon var så fin. Jag hade alltid känt mig smal i hennes sällskap!
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!