fredag 11 september 2009

En alldeles vanlig dag

...är det inte. Jag är tonårsbarnpassare, hundpassare och kattpassare. Jag är uppe med tuppen och utfodrar djur och människor. Det är smoothies, rostebröd, salami till människopojkar och torrisar, filmjölk och liten leverpastejsmörgås åt hund och katt. Leverpastejsmörgåsen är min uppfinning, och lycklig är hunden och olyckliga är de äkta husse och matte. Den sätter nämligen sina spår. Inte så mycket på hundkroppen som i hundminnet. Hunden kräver leverpastejsmörgås även om inte mormor är närvarande! Aj, aj, aj - mormor har skämt bort den svarta hunden.



Detta är inte vackra svarta Arven utan en annan lika vacker
och lika svart hund av samma ras.
(Bilden är stulen, jag har för tillfället inte tillgång till mina
egna foton.)

Mormor har nog inget gott inflytande på liten katt heller. Låter kattbebisen hoppa upp på diskbänkar, bord och andra ställen där den numera saligen insomnade gamla katten aldrig tilläts vistas.



Detta är däremot en alldeles äkta bild på Qummin. Vem,
vem, vem kan motstå något så ljuvligt, även om han i dag
är någon storlek större... Qummin är en alldeles ovanligt
fin norsk skogkatt.


Sedan har vi människobarnbortskämning. Det är otroligt lätt att som mormor säga: Visst får ni spela dataspel", och: "Det är klart ni får vara uppe en stund till", eller: "Ni behöver verkligen inte hjälpa till nu när jag är här". Troligtvis förstör jag barnen som kommer att växa upp till odrägliga mulliga mansgrisar som inte gör annat än spelar dataspel nätterna genom - och själv kommer jag att brinna för evigt i Gehenna. But so what! Barnen är supertrevliga så vad gör det om det spelas lite mer och sovs lite mindre just när jag är här. Om bara barnen är glada och nöjda så är jag glad och nöjd...


En trevlig fredagkväll önskar er


Skogseva

(I morgon slipper ni mitt bloggande.)

6 kommentarer:

  1. Det är en av fördelarna med att vara mormor/farmor - man kan tillåta sånt man vet egentligen inte är tillåtet.

    SvaraRadera
  2. Har varken barnbarn eller djur att skämma bort..........snyft!

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Trevliga privilegier vi har, som sagt.

    Inger: Lugn, lugn - barnbarnen kom nog i sinom tid. Skaffa en sköldpadda så länge..

    Kram båda två

    SvaraRadera
  4. vad trevligt att få ta hand om lite djur sådär :)

    gillar din blogg.

    kram! =)

    SvaraRadera
  5. Stefan: Jo, jag är ju själv kattägare, men att vakta hund är lite mer krävande - trevligt att göra emellanåt, men jag vill inte ha egen hund.

    Tack! Jag tycker det är roligt att du tittar in hos mig...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Trevligt med mormödrar som skämmer bort.
    Det är bl a det som är en mormors uppgift.
    Hoppas jag snart blir mormor.
    Vad är Arven för ras ?
    Ha det skönt i höstvädret.
    Sa jag Tusen tack för senast ?
    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!