torsdag 24 september 2009

Dahliaförälskelse

Jag har, som sagt, inte varit förtjust i dahlior. Tills i går när jag fick se Sofieros dahliaplanteringar. Vilken massverkan, vilken färgexplosion och vilken formfrossa! Det blev en, för mig, total och omedelbar förälskelse!

"Bishop of York"
... alldeles fantastiskt förtjusande trots att den är gul.
Bladverket är så mörk rött att det nästan drar åt svart.
Och formen på blomman - ja ni ser ju själv.

"Bishop of York"


"Bishop of York" i förgrunden.


"Brides Bouquet"
Titta på formen på kronbladen! De påminner mig
om de "krås" som fanns på babyskjortor för sisådär
30-40 år sedan. Och se på blommans mitt! Man kan
inte annat än bedåras.

"Brides Bouquet"

"Brides Bouquet"
Vacker även när den tappat sina kronblad.


Dahliaöverdåd.


"White perfection"
En jättedahlia! Manshög och med barnhuvudstora blommor.
Lite för gigantiska för mig, men praktfulla just där de stod.
Och den halvutslagna blomman var fullkomligt oemotståndlig!


Snyggt hållna rabattkanter och välklippta häckar,
så ska det se ut!


"Honka"
En skönhet på sitt sätt. Stjärnformad? Eller spindelformad?

"Bishop of Landarff"
Något mer lysande rött än färgen på denna dahlia har jag
nog aldrig sett. Fullkomligt bländande i solen. Färgen gick
inte riktigt att fånga, men jag kan tala om att den var
mycket speciell till det mörkröda bladverket.


"Bishop of Landarff"


"Anonymous"
...får denna heta eftersom jag missade namnet. Synd!


"Bishop of Leicester"
I mitt tycke den vackraste av alla. Den hade allt, ett
otroligt vackert mörkrött bladverk, en utsökt vacker
blomma med en baksida som var helt bedårande!


"Bishop of Leicester"


"Bishop of Leicester"

Jag vet att jag kommer att leta reda på knölar till några av ovanstående och stoppa i jorden till våren. Jag vet inte mycket om dahlior mer än att de är ytterligt frostkänsliga och måste grävas upp varje höst. Jag har ingen aning om vad de kostar. Jag vet inte hur jorden måste vara beskaffad. Jag vet inte om de tillhör släktet Petiga Damer. Jag vet bara att jag måste ha. Jag vet att jag måste ha minst två olika sorter. Jag vet att jag måste ha många av vardera sorten. Jag vet att jag kommer att bli ruinerad...


God middag önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Nee..de är inte så dyra,köpte i Amsterdam men de dog !! fast jag tog in dem på vintern.

    Vita blommor är alltid vackert oavsett sort.

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Jag skulle vilja ha en plätt till, då skulle jag ha yorkbiskopen där. Jag tror inte att dom är så nogräknade. Vi hade sådana nästan på hälleberget på Rossholmen. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Precis som Inger skriver är de inte jättedyra.

    Jag upplever dem inte som så nogräknade, men jag brukar läga lite gödning ca 10 cm under dem när jag planterar.

    Förvara dem svalt och mörkt i sandblandad torv på vintern så är det bara att plantera ut till våren. Vill man ha tidigare blomning kan man "förgro" dem i krukor innan utplantering.

    SvaraRadera
  4. Inger: Ja se knölar man köper i Amsterdam är icke att lita på... Du skulle köpt lökar!

    Storasyster: Jag minns Rossholmenblommorna! Yorkbispen vill jag också ha.

    Carolina: Jag har nog haft dahlior för sisådär 30 år sedan, minns att jag aldrig fick upp dem ur jorden i tid före första frosten. De ska få en skopa av den hemmagjorda komposten när det är dags.

    SvaraRadera
  5. Japp... då var det kört! Jag måste bara testa dahlior nästa år! Vilken variation på färg och form. I like it! Men hur blir det... de tar väl god tid på sig, tror ni att de hinner blomma innnan frosten här hos oss eller tål dom lite frost!! Vi har haft två frostnätter nu.
    Frågande Alnö-bo

    SvaraRadera
  6. Ingela: Visst är de fantastiska! Med Dahlior är det så att de MÅSTE grävas upp före första frostnatten. De tål absolut icke frost. Både du och jag får vänta till våren med att plantera dahliaknölarna. De är snabba - växer upp för att snällt blomma samma sensommar/höst. Sedan gräver du upp på nytt före nattfrosten. Kolla om det finns någon sort som blommar lite tidigare och passar bättre hos dig.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!