fredag 4 september 2009

Fredagsförmiddagsyssla

Mina fredagsförmiddagar är inbokade året ut. Från klockan nio till klockan tolv, i en ort nära mig, pågår en förmiddagssyssla för folk som är lediga på dagarna. Jag, som vill låtsa att jag inte är pensionär, har varit på mitt livs första bridgelektion i pensionärsföreningens regi!



Man får finna sig i att bli omdöpt till Syd, Nord, Öst
eller Väst.


Jag har alltid tyckt att det är roligt med kortspel där man måste tänka lite, räkna (tja, inte min starka sida), hålla reda på vilka kort som spelats och så vidare. Detta, men också fruktansvärt mycket annat, måste man klara av i bridge. Just nu, efter en lektion verkar det hela som en omöjlighet, men roligt var det!



Njaee, inte roligt..

Det är mängder med nya termer att lära sig. Att spela är ju en barnlek, men innan man kommit så långt som till att spela sina kort är det det där med budgivning. En Ruter, två Spader, tre Hjärter, Sang och Pass, en Klöver. Och Honnör, Träkarl, Spelförare... Det snurrade i huvudet efter tre timmars bridgeundervisning och försök till spel. Kroppen tränas på gymmet var tredje dag - det är inte mer än rätt att hjärnan har en alldeles egen träningsdag då den får tänja, sträcka, pressa och ta ut sig. Svettas lite på egen hand medan kroppen är nedsjunken i en stol.



Märkliga lådor med mystiska kort som
man ska använda vid budgivningen.

Jo, jag kommer definitivt att tycka att det är roligt att spela bridge på fredagförmiddagarna!





God lördagskväll önskar


Skogseva


(Alla bilder är stulna som ni kanske förstår.)

1 kommentar:

  1. Om du håller ordning på korten, kan jag räkna. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!