måndag 21 september 2009

Dödsdom och sensommarfägring

Vad tror ni händer nu när dödsdomen har fallit över "rosrunningen". Jo, rosorna försöker låtsas att de är friska och sunda och sätter igång med en andra blomning, som är riktigt imponerande. Men mig lurar de inte. Jag ser nog att bladen är fula och sjuka, även om rosorna försöker komma med nya, ännu så länge friska, skott. Mitt beslut står fast - dekapitering, uppgrävning och bränning på bål gäller fortfarande.



Hon försöker lura mig, New Dawn, och är förföriskt rosig
om kinderna...




..liksom Albertine, som blommar frejdigt på sitt lite tufsiga
sätt. Sju stora klätterrosor ska slaktas och köras bort. Efter
sex år med rosor som inte vill som jag, är mitt tålamod
definitivt slut.



I kryddlådorna blommade en ensam salviablomma,




och ett par senkomna gräslöksblommor.

Växthuset städades i söndags och lilla kaminen bars in av maken, eldningssäsongen har inletts! Vår lilla "Laxen" ger duktigt med värme - tre vedklampar räcker för att hålla temperaturen på en lagom nivå under en middag. Den sprider inte bara värme, den sprider välbefinnande också. Det är en alldeles speciell känsla att sitta i ett glashus med en stillsamt brinnande brasa i en kamin... Som käre maken sa: vi är nog ganska ensamma om att ha en kamin i ett tio kvadratmeter stort (eller litet) växthus.



Det är precis lika mysigt som det ser ut.

Denna dag tillbringar jag i Helsingborg med långpromenad och lunch med äldsta dottern och i morgon ska jag köra till Sofiero och se utställning om Karin Larsson på Sundborn. Sedan - marsch hem till körövningen på kvällen. Livet som pensionär är hektiskt, MEN väldigt, väldigt trevligt!


God dag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Ja visst, smaken :D Den glömte jag berätta om!
    Jo, min första tanke när jag smakade på sylten var..jul!?
    Själva bären är ganska kärv i smaken, sylten är jättegod. Passar till fil, glass... ja till en massa annat oxå, säkerligen!
    Prova, vetja ;)

    Det ser hemskt mysigt ut med lilla kaminen i växthuset! Skulle jag oxå vilja ha... men mitt växthus är nog dubbelt så litet som ditt, så det räcker kanske med ett par värmeljus, haha!

    Ha d riktigt gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Hanna: Hmm... då gäller det bara att skaffa ett par buskar så att jag har något att skörda från...
    Innan vi skaffa de den lilla "laxen" hade vi ett vanligt litet värmeelement i växthuset, men jag lovar detta är mycket trevligare. Som sagt, med ett litet v-hus räcker det kanske med ett eller ett par värmeljus!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  3. Kamin i växthuset??!!!
    Nu blir jag allt avis.
    Annika

    SvaraRadera
  4. Annika: Det är makens idé, han vill sitta där julafton och äta vår lunchtradition - gröt! Till sommaren får vi använda kaminen som ett underlag för någon ampelväxt!

    SvaraRadera
  5. Mysisgt med lilla LAXEN som ger den där mysiga värmekänslan. Trevlig kväll, Petra

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!