torsdag 17 september 2009

Silverax och ytterligare en missis

En del av väldoften i nya rabatten, vid närmare eftertanken den enda just nu, står Cimicifuga racemosa för. Silveraxet doftar av honung och vanilj och är en populär blomma för nektarsamlarna. Den är populär hos mig för att den är så vacker!



Nya rabattens skönhet just nu, silverax.




Silveraxet matchar övriga rabattens röda innevånare,
alunrot och smällspirea, med sina röda blad och stjälkar.

I rabatten står trädgårdens enda "utsmyckning", en vindflöjel i form av en svävande figur. En mansperson, tror jag att det är. Han påminner i någon liten mån om käre maken...



Trädgårdens svävande skyddshelgon, eller om det
är maken som är ute och flyger
?

I rabatten bor ytterligare en "Mrs Robert Brydon" den blekblå ickeklättrande klematisen. Här trivs hon minsann. Ålar sig fram på marken och nästlar sig in bland rosor och smällspirea. Här drabbas hon inte av söndertrasande vindar eller annat elände. Det är nog så hon vill ha det, missisen.



Missisen har lierat sig med smällspirean, Physocarpus opulifolius
"Diabolo". Smällspirean är nu en bit över två meter och borde
inte bli högre. Jag använda grenar av den när jag arrangerar
blommor inomhus - den är vacker tillsammans med rosa rosor
till exempel.

I morgon är det Kulturnatten i Lund, då sjunger jag med nya kören på Bantorget. Ett kortprogram om tre sånger och den mest kända av dem kan jag inte alls! Undrar hur det ska gå...


Trevlig fredag önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Det bästa med körer är att man vaggas in i sången av de bredvidvarande om man halkar ur ton.Sjunger också ibland med kyrkokören fast det var iof ganska längesedan jag var där nu men när man väl kommit dit är det roligt att sjunga högt och lågt med andra.

    SvaraRadera
  2. Carina: Jag var med i en kyrkokör i många (herrans?) år och älskade den repertoaren. Ledsnade dock på vår minst sagt lynniga körledare och slutade för ett par år sedan. Nuvarande kör är en helt profan sådan - roligt i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Någon liten mån då då........

    Har också ledsnat och sjunger inte mer !!

    SvaraRadera
  4. Inger: Jag hörde om ditt avhopp - körledarens fel, eller bara tröttnat? Du skulle träffa min nuvarande, inspirerande, glada och positiva körledare - ett riktigt körledarföredöme!

    SvaraRadera
  5. Mja....det är ju roligt att sjunga........

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!