måndag 7 september 2009

Damlunch

Vid en damlunch äter man inte damer, utan inviterar damer som man vill ska komma och äta lunch. Man måste bestämma vad de inviterade damerna ska utfodras med. När man som jag har en make som säger "Det ordnar jag", är det inga problem. Städning och dukning faller på min lott, resten klarar maken. På bästa tänkbara sätt dessutom! Bättre make kan alltså icke finnas. En inviterad lunchdam ville klona käre maken, men hon fick nöja sig med att äta det maken lagat till åt oss. Maken behåller jag för mig själv - oklonad!






Det marinerades lax och oljades sparris. Det hackades och skivades. Det ugnsbakades och rostades. Det rördes samman dressing och sköljdes salladssorter. Det plockades timjankvistar och det saltades.



Den färdiga lunchen såg ut så här och bestod alltså av citron- och timjanmarinerad ugnsbakad lax med rostad sparris och sallad. Vitt vin och vatten till. Prat och skratt som extrakrydda.




Och efter maten ett säkert kort: Kladdkaka med marshmallows. Och vispgrädde därtill, mmm... Kladdkakan åt vi på min barndoms frukttallrikar som användes vid "fina" middagar. Jag brukade alltid välja tallriken med den rosa kanten...


God middag på er falukorvätare!


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Hmm......nä här blir det fläskpannkaka !!

    SvaraRadera
  2. Inger: En av mina favoriträtter, men det ska vara många ägg, nästan som en äggakaka.

    SvaraRadera
  3. Och jag brukar/brukade välja den blåa. Kram från storasyster som just ätit smörgås med stekta kantareller på.

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Jag måste nog köpa kantareller för att få en sådan smörgås, i skogen finns de i alla fall inte!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. hello... missade nästan det visäntliga! Åhh... snälla, ta en bild på den rosa tallriken. Jag älskade att äta farmors blåbärspaj på den när jag var liten, har du dom djupa tallrikarna också?

    SvaraRadera
  6. Det är mat i min smak synd att man inte var med.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!