onsdag 23 september 2009

Jasminum Multiflorum

Jag har varit i Helsingborg och gått långpromenad och lunchat med äldsta dottern. Jag har varit på en många timmars rygg- och plånboksknäckande shoppingrunda med henne, och vi har ätit och druckit och pratat. Jag har varit på Sofiero och strosat på egen fot i slottsträdgården och jag har sett utställningen om Karin Larsson inne i slottet. Utställningen var sisådär - shoppingturen med dottern var bättre...



..men utsikten från slottsfönstren är något att
drömma om!

Man kan inte gå i en trädgårdshandel utan att handla. Inte jag i alla fall. I Sofierobutiken finns förutom blommor och växter för ditt köksfönster och för dina rabatter, vackra krukor i mängd. Jag köpte ingen kruka. Jag är duktig, jag. Jag hade ju redan handlat en massa andra saker som jeans, tröja och en sjal under shoppingrundan med dottern. Pengarna var nästan slut. Det blev två små krukväxter till köksfönstret.



"Jasminum Multiflorum" som jag inte vet någonting om.
Kallas tydligen på engelska för "Angel hair jasmin".





Den doftar väldigt gott, har vackra blommor och
fina, ljust röda knoppar. Det är säkert en blomma
som tillhör det petiga släktet...


I morgon ska jag visa vilka fantastiska dahliarabatter slottsträdgården på Sofiero ståtade med. Och jag som trodde att jag inte var förtjust i dahlior!

I kväll är det kör, trevligt!


God kväll önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Kör på.........ser framemot dahliorna..

    SvaraRadera
  2. Hade gärna varit med dig på Sofiero - jag undrar om jag någonsin varit där. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Inger: De kommer, de kommer - i mängder!

    Storasyster: Om vi ska hinna åka till alla ställen du inte har sett/varit på får du nog planera att stanna här i två veckor - ingen omöjlighet alls!

    Kram båda 2

    SvaraRadera
  4. Hej, vilken fin blogg du har.
    Hit återkommer jag gärna.
    Petra

    SvaraRadera
  5. Petra: Tack ska du ha. Du är så välkommen tillbaka.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!