måndag 14 september 2009

Lejontassat loppisfynd

Jag har fikat hos yngsta dottern, som var hemma i dag med ett nästanfriskt, sjukt barn. Familjen har hållit på med renovering av ovanvåningen en längre tid - det har målats och lagts nya golv, det har satts in takfönster och nya innerdörrar, det har putsats och fejats. Allt med hjälp av duktiga hantverkare. Det är stört omöjligt att få till en helt ny ovanvåning utan hjälp, för en barnfamilj med tidsbrist. Nu har familjen flyttat upp i sina respektive sovrum igen och inredandet börjar bli klart. Återstår lite småsaker och att måla de loppisfyndade gamla förvaringsmöblerna.



Två rejäla gamla, bruna skåp målas vita. Ett lågt att
stoppa linne och tröjor i och ett högt, så högt att det
kanske inte går att baxa upp för den svängda trappan,
att förvara barnens spel och böcker i. Båda skåpen
har pampiga lejontassar och reliefer på dörrarna.




Jag ville gärna göra någon slags insats, så jag gick
lös på sofforna, som skulle skumtvättas, med största
bilsvampen (den lilla fjuttiga på bilden ratades). De
lösa dynorna har avtagbar klädsel som är maskintvättbar,
praktiskt! Sofforna såg väldigt bra ut efteråt, dock inte
helt torra innan jag körde hem.


Med mig hem fick jag en gladfärgad tygbit. Det ska bli nya överdrag till dynorna i pojkarnas korgstolar. Hmm.. är jag bra på det här? Hur välskräddat måste det vara? Skönsömnad är inte min starkaste sida - jag har inte tålamod. Jag kanske visar resultatet så småningom...


God kväll önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Jag tackar för hjälpen och sällskapet! Soffan är som ny, det är bara att börja att spilla i den igen för bröderna Bus..
    Kram

    SvaraRadera
  2. Yngsta: Det var så lite. Jag har inte packat ut dynan och tyget ur bilen ännu - tror att jag glömmer att det ligger där...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!