onsdag 30 september 2009

Mekaniskt

På en liten stringhylla i matrummet bor det små mekaniska figurer från Kikkerland. http://www.kikkerland.com/ Jag gillar inte ordet "samling", det har för mig en klang av fula och märkliga saker. Hyllor fulla med äggkoppar, skåp proppade med tomtar, pingviner i alla material, former, färger och storlekar, eller fula dockor i nästan naturliga storlekar, klädda i något som ska representera länderna de är köpta i. Huvva! (Nu har jag kanske trampat någon äggkoppsamlare på tårna, förlåt!) På den lilla stringhyllan bor det alltså tre figurer och tre figurer är absolut ingen samling!



Den första Kikkerlandfiguren, X Large Critter, köpte
jag i muséebutiken på Ordrupgaard i fjol. Den springer
nervöst iväg med små steg på jättehöga giraffben.

Jag förälskade mig i den smäckra varelsen och hade sett fram mot att köpa någon ny när vi åkte till Ordrupgaard i lördags för att se Munchutställningen. Butiken var nedlagd, vilken besvikelse!
Men så hittade vi alltså den lustiga butiken Area, proppfull med den mest märkliga blandning av användbart och oanvändbart. Bland det oanvändbara fanns Kikkerland "Wind ups" - många olika!



Välsorterad affär som ligger på Store Kongegade!

Det vara bara att försöka välja bland godbitarna. Och jag som lider av så svår beslutsångest. Jag tittade och plockade, satte tillbaka och tog fram igen. Efter mycket kval lyckades jag till sist välja två nya familjemedlemmar .



Le Pinch var absolut given som kamrat till X large Critter.
En kraftfull rörelsemaskin som nästan är en tusenfoting.
Le Pinch är nytillskottet bland Kikkerlands mekaniska prylar.
Den är konstruerad för att illustrera mätarlarvens rörelser
och det gör den med bravur.




Så skulle jag ha ytterligare en. Det blev Oahaca,
"så motspänstig och vild att vi fick sätta koppel på den"
står det i beskrivningen. Den har ett huvud i form av
Saturnus. Om man drar i Saturnus hoppar Oahaca
omkring på ett hejdlöst och skakande sätt.


Jag filmade Le Pinch och tack vare Kamillas tips lyckades jag få in den lilla snutten här!




God middag önskar


Skogseva

8 kommentarer:

  1. Vilka kuliga saker, har aldrig sett något liknande!
    Nu ska jag förklara för dig det här med film,, inte för att jag har gjort det men jag har suttit o pillat ganska mycket med inställningarna så jag har sett lite! När du skriver ett nytt inlägg så finns det ju i överkanten där du lägger till foto, där ska oxå finnas en filmikon som du kan använda. Finns den inte där så gör följande: gå in under ANPASSA, sedan väljer du fliken ISTÄLLNINGAR och sedan fliken GRUNDLÄGGANDE. Längst ner finns det Globala inställningar, och där står Välj inläggningsredigerare, bocka för TIDIGARE REDIGERARE och spara sedan. Nu har det kommit upp en filmikon när du skriver ett nytt inlägg! Hoppas det funkar!
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Samlar på fingerborg från mina resor i Europa....får det godkänt...!?

    SvaraRadera
  3. Kamilla: Tack snälla - det funkade ju! Jag hade inte ens sett filmsymbolen...
    Kram på dig

    Inger: Fingerborgar är pyttiga och går att gömma undan - de får godkänt!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Näe...ser ut som ännu ett räligt djur...!!

    SvaraRadera
  5. Ha ha,, det var ju kul att det fungerade! Men då hade du symbolen där redan från början! Vilket nog är helt normalt. Det var när jag var inne o pillade på inställningarna som jag upptäckte att den försvann! Men det var ju kul.
    ha en bra dag
    kram

    SvaraRadera
  6. Kamilla: Kommer säkert att fråga om fler funktioner som jag inte kan eller hittar! Tack igen och må så gott denna blåsiga dag.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ha ha ha du är för rolig. Vilken festlig sak. Kan du inte filma de andra också.
    Här är en regnig trist dag och då passade jag på att läsa lite bloggar.
    Fina blommor på din skogspromenad.
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!