tisdag 8 september 2009

Det var en gång..

..en vacker vit ros vid namn "Iceberg, som flyttats från en rabatt där hon nästan fått sätta livet till under vinterns frostiga barmarksnätter". De små överlevande delarna av rosen fick ett nytt och mulligt hem långt bort från sitt barndomshem och sakta men säkert blev hon starkare och fick stadigare grenar. Av den så trista, halvt bortfrusna rosen blev det en strålande skönhet!Frodigt grön och ljuvligt doftande växte hon sig större och större i trädgårdens vilda del.



Trädgårdens vilda del var så vild att vilda djur härjade vilt. Små råttliknande saker bearbetade ilsket jorden underifrån och hjortliknande djur i olika modeller bearbetade det som växte ovan mark. Tuggade, knaprade, kapade, tuktade, rev upp, trampade ner, krafsade och betedde sig överhuvud taget väldigt ouppfostrat. Vackerrosen var icke längre vacker och frodigt grön, utan kapad, avgnagd, toppad och beskuren av vassa och elaka tänder som satt fast i de vilda djurens elaka och glupska munnar.



Människan som pysslat om den fordomdags så frodigt gröna och ljuvligt doftande rosen grät strida floder av tårar. Något måste göras för att rädda den fordomdags så fr.... o s v.



Den handlingskraftige mannen som levde tillsammans med människan som pysslade om rosen, kom till rosens räddning.
Han byggde ett gyllene torn där den frodigt gröna och ljuvligt doftande rosen fick bo. Aldrig mer skulle skogens vilda djur kunna nafsa efter hennes blad. Aldrig mer skulle något hjortliknande knipsa av hennes grenar. Och så levde den vita vackra, fro... o s v, rosen ända till hennes grenar knäcktes av ålderdomssvaghet !


God middag önskar


Skogseva

9 kommentarer:

  1. Njo, visst ändamålsenligt - men nu är den ju inte snygg att se på längre! Inhägnad stackare..

    SvaraRadera
  2. Fast själva inhägnaden var naturligtvis väldigt fin och välbyggd.

    SvaraRadera
  3. Yngsta: Det var ju tur att du lade till det sista!
    Puss

    SvaraRadera
  4. Och di smau under jorda.......fick de också nät !?

    SvaraRadera
  5. Inger: Di sma blir obarmhärtigt halshuggna och strypta i fällorna!

    SvaraRadera
  6. Och stängslet växte kämpahögt kämpahögt kämpahögt........
    Varför slutade det så sorgligt. Det gör det ALDRIG i sagorna..................
    Jag trodde det skulle sluta med att nu hade hon växt till sig och mådde så bra och alla djuren satt utanför stängslet och tittade på denna vackra vita ros...........eller nåt i den stilen.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ha ha nu slipper jag de krångliga tecknen när jag kommenterar. Yipppiiieee

    SvaraRadera
  8. Likadant för mig! Storasyster som beklagar rosens sorgliga öde

    SvaraRadera
  9. Eva och Storasyster: Herregud, ni lever ju kvar på 40- 50-talet! Har ni varit med om någon modern saga som slutar lyckligt? I moderna sagor dör alla, alla är fattiga, ingen får sin drömprins och överallt är det krig, krig, krig. Vakna upp ni romantiska dagdrömmare!
    (Så skönt att du slipper krånglet Eva - nu kan jag kanske få be om tätare kommentarer.)
    Kram på er båda

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!