torsdag 31 december 2009

Promenad och fladder

Solen skulle skina i går var det sagt.



Motvilligt gick vi en runda i skogen. Förkylningarna har slagit till ordenligt hos maken och mig. Näsrinn, nysningar, olustkänsla. Vi klädde på oss och travade ut i snålblåsten.



Här har vi just passerat något som heter Kullaskogstorp, ett hus som ligger så vackert i en glänta, men som ser aningen vanskött ut. Det upphör aldrig att förvåna mig att man inte sköter om det hus man bor i. Hästarna som gick ute i sina snötäckta hagar såg i alla fall ut att trivas.


Här växer bokarna höga och raka och vackrare träd finns inte. Det är som en dröm att vandra här en vårdag...




Halvvägs på vår knappa timmes promenad passerade vi Kullatorpet. Det ägs av Svenska Turistföreningen och är öppet söndagar. Då kan man sitte inne i huset med sin matsäck om man så önskar. Torpet är mycket välbesökt när det är vackert väder och man kan hyra hela härligheten och övernatta där också. Man ställer nog inte till storfest med gourmetmiddag - huset är helt omodernt med vedspis och utedass.



Vi var som sagt lovade sol men detta var allt vad vi såg av den...


I skogskanten bortom björkarna såg jag en stor vildsvinsflock för ett år sedan när jag var ute och rastade mig själv och lånehunden Arwen. Jag minns att jag kände mig lite lätt skakig. Lite stolt är jag så här i efterhand att jag faktiskt var så nära grisarna.


Sista sträckan mot hemmet. En backe ner, en sväng sedan var vi hemma. En av oss hamnade på soffan och sov bort någon timma. En annan fixade sin blogg...

Och om en stund ska jag förvandla mitt snuviga rödnästa jag till en strålande och festklädd kvinna. Hur sjutton ska det gå till? Kommer det att räcka med dusch, ny parfym och nyinköpt överdel med volang. Volang? Har strikta jag köpt något med volang? Njae.. kanske inte riktigt volang, något slags fladder. Strikt fladder. Svart, strikt fladder. Svart kjol. Nya svarta skor. Ska jag ta svarta strumpor eller hudfärgade? Det kommer att bli en svår nöt att knäcka...


Gott Nytt År på er alla önskar

Skogseva

3 kommentarer:

  1. Och ni har snön kvar...så vackert i skogen.
    Ha ett hjärtansgott slut....så hörs vi nästa år!

    SvaraRadera
  2. Inger: Jo det är fortfarande vitt och i sag dessutom rimfrostigt. God fortsättning på det nya året, du trogna!

    Carolina: God fortsättning önskar jag dig och din familj.
    (Dina föräldrar stannade nog hos L&Å till dagens middag som vi fick hoppa över eftersom jag är förkyld och febrig.)

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!