fredag 25 december 2009

Juldagen

God forsättning på julen önskar jag er alla!

Julaftonens lugn följde med oss in i juldagen och vi strosar omkring och tittar på och testar våra julklappar. Käre maken pysslar med sin Walkman och jag har gjort en stor sats Vintersallad med hjälp av den mandolin jag förärade maken helt enligt önskemål!



Det gick som en dans med allt strimlande och skivande som annars kan vara en ganska trist syssla om det gäller stora mängder. Vintersalladen åt vi första gången hos sonfamiljen och sedan dess har vi tillverkad den många gånger. Första gången vi gjorde den själv hade vi inte riktigt grepp om hur stor mängd det skulle bli av ett kg rödkål plus allt övrigt - det slutade med att yngsta dottern, som var hemma då, stod och blandade gigantsatsen i en balja som nog har varit barnbadkar en gång...



Vintersallad 10-12 portioner
I kg rödkål i strimlor
6-7 dl salladskål i strimlor
3 syrliga äpplen i tunna skivor
1 stor purjolök i tunna skivor
2,5 dl russin
50 gr grovhackade valnötter
0,5 dl vinäger

Salladssås
0,5 dl vatten
1 dl olja
0,5 dl hackad persilja
3 msk senap
1 tsk salt
2 krm grovmald svartpeppar

Koka upp 3 liter vatten med 1 msk salt och häll det över rödkålen. Låt stå 4-5 minuter. Sila av och låt svalna. Blanda med övriga ingredienser och häll såsen över.



Salladen är härlig i färgen och passar till det mesta - både fisk och kött. I dag ska ska vi fortsätta vårt matmässigt oortodoxa julfirande och äta köttbullar med Vintersalladen till.


Jag önskar en en skön och god dag.


Skogseva

3 kommentarer:

  1. God fortsättning på er också!

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm.
    Vad läckert och frestande...
    Har du nåt tips på de syrliga äpplena? Brukar använda Belle de Boscoop men sådana hittade vi inte i år.
    Vi ställde in den traditionsenliga, långa juldagspromenaden på åsen och jag har också tillbringat dagen med att leka med min julklapp.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
  3. Carolina: Jag hoppas att allt är väl hos er och att ni njuter av ledigheten!

    Prästgårdseva: Belle de Boscoop är ett fantastiskt matlagningsäpple (min mammas favorit också) som är svårt att få tag på. Jag tog de äpplen jag råkar ha hemma, mitt favoritätäpple Rubinola. Inte så rasande viktigt med sorten.
    Jasså, regnet avskräckte er? Jag hade själv längtat efter en långpromenad och vi hade planerat att hitta något relativt snöfritt ställe (!) men så kom regnet... Nu klättrar jag snart på väggarna om jag inte får röra på mig, om inte annat får det bli ett träningspass på Nautilus i Genarp i morgon.
    Jag hoppas att du fick en rolig julklapp.
    Tänd några ljus och fortsätt med lekandet.
    Kramar från
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!