måndag 21 december 2009

Gnäll

I dag tycker jag att vi gnäller lite grand.

Gnäll numero ett gäller det dagsaktuella problemet snöplogning. Varför är det så svårt att hålla ett löfte om att ploga "vår" lilla skogsväg? Den som har ett litet förargligt, och alltid när den är snöbelagd, glashalt lut upp mot den lite större skogsvägen. Gissa om det varit frustrerande de senaste dagarna att sitta inomhus med öron spetsade som nyvässade blyertspennor och lyssna efter snöplogen i akt och mening att påminna om "vår" väg, för att sedan när jag äntligen hörde den snabbt dra på mig mina stövlar, pulsa ut i snön och lagom se den stora maskinen försvinna bort bakom kröken. Och inte kom den tillbaka samma väg vilket var ett mysterium i sig. Nytt samtal till godskontoret i morse och nytt löfte om plogning. Vi får se hur det går. Det är tio år sedan löftet om plogning av lilla vägen gavs - det har inte fungerat en enda vinter hittills...




De tre vise männen har fått behövligt värmande kippor
på sina hjässor.


Gnäll numero två gäller ett vidrigt tv-program som visades i går i TV3. En hemsk person som heter Anna Anka, fullproppad av fördomar som hoppade ut ur hennes mun som ett strömhopp av grodor och med ett språk som jag inte ens kan tänka mig att en hamnsjåare använder sig av släpptes lös i det smaklösaste av julprogram. Fy skäms TV3 - tror ni verkligen att era tittare är så simpla och har så usel smak! Denna Anka ville, läste jag, bättra på det dåliga rykte hon genom sina konstiga uttalanden skaffade sig tidigare i höstas i ett annat tv-program. Förbättrat rykte? Icke! Jag tror helt enkelt att denna Anka icke kan uppföra sig och icke har någon inre stil - hon är helt enkelt en simpel person och ett strålande bevis på att pengar och stil inte alltid går hand i hand. Jag duschar obehaget av mig och förklarar härmed Anna Anka som persona non grata i detta hem.



En rödpiggig igelkott gömmer sig under snön.

Gnäll numero tre
tappade jag bort. Jag hade ju tre saker som jag var förtretad över men vad i all sin dar gällde gnäll numero tre? Man kan undra. Jag borde kanske gnälla över mitt dåliga minne...




Bersån i vinterskrud. Svårt att tänka sig att det någonsin
ska gå att sitta där med hallonsaft och kronans kaka.


Vad skulle ni själv vilja gnälla över kära läsare och vänner? Vem eller vad tycker ni är irriterande/olustig(t)/förödande för ert humör?




Pälsdonatorn Moses gnölade och gnällde sig till att få gå
med oss ut, sedan gnölade och gnällde han för att han fick
snö under fötterna!


Väntar på att käre maken ska komma hem från en smärre expedition till Vellinge. Matrumskaminens glas exploderade för några veckor sedan och ett nytt sådant behövs definitivt. Dessa kalla dagar förmår värmepumpen inte hålla "entröjstemperatur" här inne. Här är snarare "tretröjsochraggsockstemperatur". Brrr..


God middag önskar en (alltför) sval


Skogseva

7 kommentarer:

  1. Gnäller gärna lite över VD:ar som absolut ska hålla entimmestal men abslout inte har någon retorisk förmåga - och ännu mindre att säga! Jag kunde gjort något mycket bättre än att sitta och lyssna på honom. Hade dessutom kunnat sammanfatta det han sa på 15 minuter... Grrr!

    SvaraRadera
  2. Yngsta: Ett gnäll som säkert är befogat. De äro legio. De som talar utan att hava ordet i sin makt. Det brukar vara personer som gillar sin egen röst.

    SvaraRadera
  3. Ha...när jag var liten....fanns det bara vedspis och inget varmvatten,två meter snödrivor att ta sig fram i,då kan man gnälla !

    SvaraRadera
  4. Hoppas J kommit hem nu och att ni har det varmt i ert hus. Igår morse hade vår värmepump lagt av, inte så kul, men ett samtal till jouren räddade resten av helgen ;)

    Får man gnälla idag skulle jag vilja gnälla på region skåne som behagar ta ut specialläkaravgift när man kommer tillbaks för att göra om en undersökning de misslyckats med... grrr...

    SvaraRadera
  5. Jag får nog låta bli kommentar i kväll, eftersom jag inte kan hitta på något att gnälla över just nu.
    Kan för övrigt tala om att det bara var två musslor av ca 40 som gick sönder. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  6. Inger: Utan varmvatten hade jag definitivt gnällt. Våra snödrivor (som inte är två meter höga) har jag nog gnällt färdigt över - för tillfället i alla fall.

    Carolina: Käre maken är hemma med glaset, vi har eldat i den spisen också och äntligen fått det ordenligt varmt i matrummet. En "avlagd" värmepump i kylan låter inte roligt, tur att det ordnade sig. Har ni andra uppvärmningsmöjligheter?
    Har du prövat att vägra betala? Det hade jag gjort!

    SvaraRadera
  7. Storasyster: Du är tålig du som inte gnäller. Du kan ju gnälla över att två musslor av fyrtio gick sönder..
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!