torsdag 17 december 2009

Heldag

I förrgår skulle röda bilen köras österut och få en ansiktsbehandling. Fortsättning på den lackbehandling den fick som varande alldeles ny bil. Det lär vara bra. Behandlingen skulle utföras i Hammenhög med omnejd. Det vill säga någon liten by utanför Hammenhög. Bilen skulle lämnas klockan åtta.


Upp i ottan. Halv sex. Förvånat konstaterade jag att klockan halv sex på morgonen är det absolut nermörkt. Så snabbt man glömmer när man inte arbetar och tvingas stiga upp i så okristligt tidig timme. Det ljusnade så sakteliga medan vi körde och det blev en alldeles underbart strålande morgon. Aurora var på förträffligt humör och guldfärgade österhimlen och gjorde en märklig uppåtstrimma som såg helt magisk ut.


Marken var lite lätt snöpudrad och landskapet gudomligt vackert. Jag vill verkligen inte bo någon annan stans än i Skåne!



En smutsig och trist bil lämnades i Hammenhög i en bred skånepågs trygga händer för avhämtning klockan fem på eftermiddagen. Hammenhög är säkert en trevlig, trygg och bra ort, men att tillbringa åtta-nio timmar där kändes lite klaustrofobiskt. Vi körde till den stora staden Kristianstad.
Kristianstad var så gott som en vit fläck på kartan för oss, våra besök där har varit fåtaliga, men att där finns ett museum visste vi. En morgonfika först på Café Fenix, klockan var ju bara halv tio. Några affärer och sedan muséet. Jag har sagt det förut; Jag gillar muséer och museibutiker.



Inne på muséet blev vi barn på nytt och fingrade på knappar, öppnade luckor och slog oss till sist ner för att titta och lyssna på ett vulkanutbrott. Det mullrade i vulkanmagen en lång stund och sedan spottade den ut små frigolitkulor med jämna mellanrum medan vulkantoppen glödde som en mysbrasa!



Och så startade vi en jordbävning med ett knapptryck. Byggde skyskrapor direkt på hälleberget och på en dämpande kullagerplatta. Gissa vilka skyskrapor som inte fanns kvar efter skalvet! Man behövde inte vara barn för att tycka att det var roligt.
Efter muséet letade vi oss till "House of bagels" och lunchade. Trötta fötter. Fler affärer. Några julklappar. Lite garn. En tygbit.



Klockan fyra var vi tvugna att lämna den trevliga staden. Så många affärer jag inte hann med! Så lite ett par fötter orkar med!
När vi åkte söderöver var himlen mörkt blå och molnen började torna upp sig. Bilen hämtades - blänkande röd och grann. Då började snön falla...



...och i snöglopp körde vi hemåt. Stackars bil. Utsatt för sådant eländesväder direkt efter lackbehandlingen!



En del av shoppingresultatet. Svartvita saker.



Ett doftljus i lyxklass. Får bo på gästtoaletten och tändas vid extra högtidliga tillfällen. Jag lovar - det doftar fantastiskt gott!


God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Istället för....ang doften.....

    SvaraRadera
  2. Inger: Njaee.. En välkomnande och trevlig doft när man öppnar dörren till toan. Bara det...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!