torsdag 3 december 2009

Vårljus

Efter en gråtrist morgon blev det helt plötsligt ett gudabenådat vackert ljus utanför fönstret. Ett vårljus. Ett disljus som gjorde att det fula blev vackert. Som lockade till inspektionsrunda i trädgården.



Spunnet silver? Eller kanske bara gammal fårull?



Två av de tre avlövade musketörerna lutar betänkligt
efter att deras stödpinnar blivit bortplockade för tidigt.
Här har vi förhärskande sydvästvindar - det syns!




Vår första korallkornell har blivit en stor och
omfattande buske som producerat barn i form
av avläggare. En sådan avläggare har vi tagit vara
på och flyttat. Den är nu en självständig och fin
liten buske. Till våren ska jag se om det möjligtvis
finns fler avläggare att gräva upp. Kornellen är
alltså en ekonomisk buske med ett stort skönhetsvärde.
Vackra vita blommor och så dessa lysande röda grenar!




I "Hemliga trädgården" hittade jag små söta saker i den
gamla stenmuren. Ett lurvigt blad på en liten näva.




Och långt in i en skreva bland stenbumlingarna stod
denna lilla planta i full blom. Enligt min gamla skolflora
är det en glansnäva men jag är öppen för andra förslag...



Lite mer odlad är denna vita skönhet, Bacopa. En
förtjusande ny bekantskap denna sommar. Ampeln
hängde länge i växthuset, men blev till sist så stor
att den inkräktade på vårt livsrum och hängde i vägen
för vår utsikt, så blomman flyttades helt sonika ut.
Som synes blommar den fortfarande även om frosten
har gnagt lite lätt på den.



Fröställningarna på funkian i lejonkrukan.
Prasseltorra vid det här laget. Om jag hade
varit Beverly Nichols hade jag tagit fröna och
med stor andakt stoppat dem i en kruka, satt
undan krukan och gått i nervös väntan hela
vintern genom. Undrat vad som skulle hända.
Misströstat och nästan varit redo att taga mig
av daga när ingen strimma grönt syntes i krukan.
Blivit jublande glad, svept mig i slöjor och dansat
genom trädgården och skrivit sonetter om det
händelsevis och mot förmodan stack upp något
som kunde ha sitt ursrung i det av mig nedstoppade
funkiafröet. Jag är inte Beverly Nichols så jag
låter fröställningarna vara...


God eftermiddag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. En avläggare av kornellen får gärna flytta till byn söder om åsen...

    SvaraRadera
  2. Yngsta:

    Finns där överhuvud taget någon plats?

    SvaraRadera
  3. haha.. :-S

    SvaraRadera
  4. Här har också varit ett par underbara dagar med solsken och gnistrande ruimfrost. I dag är det fult och grått och lite blött igen. Ska till verkstad med bilen för att den ska få sprillans nya vinterhjul. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen underbart, de få ögonblick man får se solen denna mörka höst/vinter. Hemma står några rosor kvar, som jag tänkt fota men hela helgen var gråare än gråast med regn eller dugg. Fram för lite sol!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!