fredag 11 december 2009

Småttingarna

Fåglarnas matträd är sedan några veckor laddat med talgbollar, fröautomat med hampfrön och jordnötsrör. På marken står automaten med solrosfrön. Småfåglarna svirrar runt, äter och spiller. På avstånd lurar sparvhöken. Den har ett välfyllt skafferi att proviantera ur och har plockat åt sig mången småfågel här under vintrarnas lopp. Den ska ju också leva. I viss mån skyddar häggens grenar de små, men när de ger sig iväg därifrån...



Detta är småfåglarnas stora matbord, ett litet finns i ett av
äppleträden på framsidan.



Denna atomat är ny för i år. Fylld med hampfrön
som är bra för en- och talltita och grönfink.



Entita, talltita? Jag lär mig aldrig att skilja
dem.



Jag vet en sak och det är att jag aldrig vill bli
småfågelfotograf! Mer motsträviga fotomodeller
får man leta efter. Det är ett evigt fladddrande och
flyttande från gren till gren. Små nervvrak varenda
en. Just som jag trycker av flyttar de sig en bit...



Jordnötter är populär mat. Lite längre fram
kommer hackspetten och hänger långa stunder
i de mest märkvärdiga ställningar medan den
äter sig proppmätt på nötterna.



Och nu ska vi (omigen) ta på snygga gångkläder. Middag på Brogatan och sedan "Lussikal" på konserthuset. Det brukar vara festligt och fullsatt. I år är Anders Lundin programvärd och Hannah Holgersson solist. Lunds studentsångare medverkar också. Det blir säkert bra.

God dag önskar

Skogseva

2 kommentarer:

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!