onsdag 16 december 2009

Pälsreceptförmedling

En katt är användbar till mycket. En levande katt kan du placera på din mage när du ligger sjuk. Den sprider välgörande och lindrande värme. Om katten dör kan du flå den och lägga skinnet mot nacken om du händelsevis har ont där. Det har alla människor som arbetar. Om katten är död och har mumifierats kan man använda dess fötter och klor som ryggkliare. Om katten är död och lätt mumifierad kan man använda den som dammvippa. Ty det har jag läst...

Men bäst är en levande katt. Allra bäst är en levande katt med mycket päls.

1. Man tar alltså en levande katt med päls. (Till detta recept duger icke nakenkatter.)



2. Slit av katten en mängd päls - den kommer ändå att falla i drivor på golv, mattor och i julgröten. Använd gärna en kam för ändamålet, då skriker katten mindre än om du rycker håret av dess kropp med bara händerna.



3. Lägg pälshögen, som nu är totalt befriad från katt, i ett jämnt lager på diskbänken.



4. Plocka fram såpan som du förpassade till en skrubb när du skaffade den nya innegrejen plastmattor - och alltså inte längre behövde såpskura gamla trista och illaluktande trasmattor.



5. Blanda två matskedar såpa med en liter vatten och häll lite av det över pälsen som katten motvilligt donerat. Tryck och bearbeta pälsen med cirklande rörelser.



6. När du är på väg att ge upp för att dina fingrar domnat, är pälsfibrerna så fasthakade i varandra att de har blivit en kompakt bit ulltyg. Rulla samman till en liten rulle och fortsätt att bearbeta i varmt vatten. Låt ullbiten torka några dagar. Sedan kan du slå dig ner i en stol och känna dig nöjd med att ha tillverkat ett alldeles eget kattyg. Om du inte tycker att det är tillfredsställande att den bara ligger där på bänken kan du,



7. omvandla den lilla, lilla biten kattyg till ett fodral...



8. ..till din mobiltelefon - det gjorde jag!


God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Ett sådant nalle-, eller rättare sagt kisse-, fodral vill jag ha! Står härmed på min önskelista till någon födelsedag i mitt liv..
    :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Yngsta: Jag börjar spara Mosepäls...

    Inger: Tycker jag också.

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Du får ytterligare en beställning! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Glömde: om inte kattpälsen räcker till alla du måste tillverka, kan jag stå till tjänst med fint hundhår. Kram igen

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Jag kanske skulle starta en affärsverksamhet för den var rolig onekligen att göra, men lite tidskrävande. Hundhår vore kanske inte så dumt, du kan ju börja spara.
    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!