tisdag 22 december 2009

Da´n före doppareda´n

Katten Timjan har hittat vårt julris och tycker för tillfället att livet är toppen. Eftersom han blir rastlös av att inte kunna gå ut - och går ut gör han definitivt inte när det är snö - måste han fara runt och tirritera, precis som Karlsson på taket. Mobiltelefoner, vanliga telefonen, makens armbandsklocka och pennor - allt åker i golvet, nedpetat av rastlösa katten. Han ser nöjd ut när vi kommer rusande och undrar vad han ställt till med...





Nu har Timjan alltså hittat julriset och kan hålla på och tirritera med kulorna som det låter så roligt om när man slår sönder med tassen. För att inte tala om vilket härligt ljud det blir när man lyckas slänga dem i golvet...





I matrummet värmer nu lilla spisen skönt när vi äter. Om man gör i ordning en brasa innan man går och lägger sig så är det bara att sätta till en tändsticka på morgonen. Det är verkligen vardagslyx med en tänd frukostbrasa, kaffedoft och en oläst morgontidning. Tack vare spisen har vi äntligen fått entröjstemperatur inomhus. Att tröjan är av tjocksorten är ju en annan historia...





Småfåglarna har däremot inga tjocktröjor att ta till utan får burra upp fjäderdräkten ordentligt och äta som små maskiner för att hålla värmen. Helt plötsligt är det nästan enbart bergfinkar som tuggar i sig solrosfrön och hampfrön. Deras stora skara måste verka hotfull på övriga småfåglar för grönfinkar, gulsparvar och titor är som bortblåsta. Koltrastarna är dock inte så lättskrämda, dom parkerar sig under fröautomaten och äter solrosfrön i sådan mängd att de ser ut som tungt lastade Herculesplan när de lyfter.

Glöm inte bort era småfåglar!

Och i morgon är det julafton...


God kväll önskar


Skogseva

6 kommentarer:

  1. Kul att vara katt i juletid...

    Hur kan du skilja ut fågelarterna...?

    SvaraRadera
  2. Inger: I detta huset är det nog alltid kul att vara katt tror jag.
    Jag har alltid varit intresserad av fåglar och djur över huvud taget. Lärt mig en ny art då och då. Tittar ofta i mina fågelböcker och försöker artbestämma om det dyker upp något okänt. Jag lovar - det är roligt!

    SvaraRadera
  3. Vinterträdgården: God Jul till dig också!

    SvaraRadera
  4. Hur var det nu med den där kråkan med halsduken - kommer du ihåg? Kram från storasyster som ringer på julafton

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Expigenkorpen kom före mitt fågelintresse! Den var ju dock en rar och intressant art...
    Kram på dig storasyster.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!