onsdag 2 december 2009

Frostpremiär

Gårdagens hot mot min dator är avvärjt. Tack för din insats Norton! Skurkföretagen som med hjälp av utpressning försöker prångla ut sina antivirusprogram borde få spöstraff, halshuggas, lemlästas och steglas. I nu nämnd ordning.

Så kom då den första riktiga frosten. Vinterdäcken ligger fortfarande snyggt och prydligt i sina eleganta fodral och jag har fortfarande inte lyft luren för att boka en däcktid. Och i kväll ska jag ut på vår isiga skogsväg...



Ett första istäcke har lagt sig på näckrostunnan och
en liten gren från björken har frusit fast. Näckrosorna
borde varit intagna vid det här laget, men det kommer
väl blidväder igen...


Jag var i alla fall förutseende nog att bära in de sista växterna från växthuset i går, de små margueritplantorna och den nerklippta oleandern. Nu får de bo resen av vintern i den djupa fönsterkarmen i gästrummet. Problemet är att hålla karmen tillräckligt sval. Vår duktiga värmepump kastar upp stora mängder värme på ovanvåningen - skönt för katter och människor, mindre bra för små plantor.



De två pelargoner som står utanför växthuset är ju tänkta
att kasseras, de är stora och otympliga, men ännu har de
inte gett upp andan. Jag ångrade nästan mitt beslut om
avrättning i dag när jag kom ut och såg att de fortfarande
var vackert och friskt gröna...




..och dessutom tappert blommar vidare i minusgraderna!



Jag trodde mycket på snöbärsbuskarna
"Symphoricarpos albus" när vi planterde dem. Jag
förväntade mig frodighet och stora snår efter ett tag.
Så blev det inte alls! Både de rosa och vita är tämligen
klena och vägrar snåra till sig. Dessutom tappar de
sina blad väldigt tidigt på hösten. Kan det bero på
jordmånen här på åsen kanske?




Jag har alltid tyckt om "smällebär" och skulle gärna vilja
få de stora snår jag drömt om, men
smällebären trivs inte
med livet hos oss.

Nu är stommen till vårt plank uppe och alla stenar som snickarna grävde upp för att få ner plintarna är borkörda. Det ser någorlunda prydligt ut och om det inte blir färdigställt i vinter kan jag leva med det också.




Jag tror att vi kommer bli väldigt nöjda med planket. Det kommer att fylla samma funktion som de gamla almarnas yviga grenverk gjorde och skydda oss från främlingars skärskådande. På utsidan får murgrönan gärna täcka stora delar och på insidan kommer jag att plantera några klängrosor och någon klematis. Tror jag, jag kan hinna ändra mig många gånger innan våren kommer och det blir planteringsdax!


God dag önskar


Skogseva

3 kommentarer:

  1. Inte kan du slänga pelargonerna....är det de som doftar ??

    SvaraRadera
  2. Inger: Ja det är de doftande! Jag har tagit skott av alla pelargonerna så jag hoppas att jag har nya små knubbiga plantor till våren. De gamla har blivit lite för stora till och med för mig!

    SvaraRadera
  3. Hej Eva.
    Jag har nu varit inne på din blogg ett antal gånger och jag gillar den. Främst för att Du har Din egen stil,den är Du i ett nötskal och är kul att läsa, snygga foton,jag antar att Du har en bra kamera. Själv är jag ganska ny bloggare och har mycket att lära, men Gud vad det är roligt.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!