söndag 21 juni 2009

Vädergudar - igen.

Det pågår ett mystiskt och oönskat samarbete mellan vädergudarna, oss och ByggMax i Staffanstorp. När vi har ärenden dit brukar himlen öppna sig. En minnesvärd dag, en mycket tidig vår för tio år sedan, körde vi dit för att hämta ett antal stora armeringsnät. (Sådana nät som för övrigt alla började använda när jag hade introducerat dem i trädgårdssammanhang.)



Det bärjade med att vi hängde upp ett armeringsnät åt
rådhusvinet - tio cm ut från väggen...


När vi anlände till Staffanstorp öppnade sig himlen och vräkte ner sitt vatten över maken och mig medan vi tappert lastade det ena nätet efter det andra. Armeringsnät är rostiga saker - och ska så vara tycker jag. Käre maken och jag blev också rostiga. Näten är ganska otympliga, så man kan inte undvika närkontakt när man lastar dem. Jag hade vita jeans på mig! Gamla, men i alla fall. Jeansen blev aldrig riktigt sig själv efter den pärsen. Inte vi heller vad det beträffar.




..sedan blev det piprankans tur...



..och till sist en av klätterrosorna, "Axel Olsen". Som synes
full av knoppar.


I dag skulle vi emellertid överlista vädret och hämta material till en stor odlingslåda. Solen sken så milt och rart från en blå sommarhimmel, som var strödd med små ofarliga vita molntussar. Här hemma hos oss alltså! Över Staffanstorp visade det sig hänga blåsvarta moln som väntade på oss och på att vi skulle kliva ur bilen...




Nej, nej - mycket värre än så här. Detta är väl vackertväder-
himmel.

Hem med blöta bräder och blöta cementsäckar. Avlastning - och sedan iväg för att hämta jord till odlingslådan, nu när vi ändå hade tillgång tilll släpkärra. Billig "säckjord" är lika bra som dyr, har vi just läst oss till. I Veberöd brukar finnas hela säckberg med billig jord, kogödsel, barkmull och täckbark. Snabbt dit i ett regn som hotade att skölja bort vår lilla skogsväg. Folk måste ha idkat trädgårdsskötsel i stor omfattning före midsommar - all jord var slut. Vi körde till Genarp i stället. Där brukar det finnas några stackars säckar med jord utanför ICA-butiken. De hade just fått hem en hel pall! Personal, som normalt säljer en säck åt gången, såg lite undrande ut när vi sade att vi skulle ha fyrtio styck! Plus några säckar kogödsel. Vi tömde nästan lagret och käre makens gamla Volvo gick på knä. Det gnisslade och small i den. Maken sade uppgivet: "Nu gick nog bakaxeln!" Men det gjorde den inte.




Det blev en ordentlig hög med jord. Redan hanterad två
gånger. Sluthanteringen = tömning i odlingslådan sker om
någon dag. Sedan ska jag köpa frön...



Eftermiddagen ägnades åt att bygga odlingslådan - men det är en helt annan historia.


God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Vad i all världen ska du nu odla......så många projekt på gång så jag blir matt!

    SvaraRadera
  2. Och jag som tycker att det räcker med timjan i en liten kruka och persilja i en annan. Och så tomaterna och pepparn från Johnny förstås. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Inger: Jag har längtat så efter egen sallad. Och spenat. Och rödbetor. Och rädisor. Sixten hälsar!

    Storasyster: Du kan få smaka på min sallad när du kommer...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker synd om er.Eller så var det så att vädergudarna tyckte ni skulle hålla er hemma och vila er.
    Hoppas det blir bra i alla fall.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!