onsdag 24 juni 2009

Johannes Döparens dag

...är en speciell dag för mig. Jag brukar få paket då. Så ock i går.



Detta var ett paket och ett mycket välfyllt sådant. Bara kvinnligt
godis av, för mig, rätt sort. Och med detta avslöjar jag vad jag
använder för doft - men jag har ytterligare en favorit...


Käre maken ordnar alltid trevliga födelsedagar för mig, lite hemliga sådär, jag ska inte veta exakt vad som är tänkt att göra. Maken hade tagit ledigt, trots att det var en alldeles vanlig födelsedag. Klockan kvart i tio skulle jag vara färdig för transport någonstans...



..nämligen Lavendelgården i Henset. http://www.lavendelgarden.nu/

Trädgården är egentligen inte öppen vardagar, men vi fick så gärna komma ändå! En otroligt entusiastisk kvinna vid namn Åsa tog hand om oss en stund och visade en del av ställets rariteter, sedan fick vi vandra runt på egen hand. Och det gjorde vi - länge. Där fanns mängder av kända och okända växter. Vackra växter, fula växter, konstiga växter, stora, små, granna färger, blyga färger- och väldoft...



En hög, vacker primula med ett namn som jag
naturligtvis glömt, doftade alldeles förföriskt där
den stod i den svala och skuggiga lunden.




Jättehypericum hade det rejält fuktigt om fötterna
och för att komma den så här nära blev jag blöt upp
till fotknölarna.



Detta kunde blivit en fantastisk bild på en fantastisk
blomma, men mina knän som fyllde sextiosex år och
dessutom befann sig inuti ett par vita linnebyxor kände
inte för att falla ner på marken, som dessutom var
ganska fuktig just här - i lunden. Jag fick nöja mig med
att stå halvhukande framför den märkliga växten
(ca 30 cm hög) och försöka få den i fokus, med ett halvbra
resultat. Blomman heter "Kobrakalla", ett välfunnet namn.




På "Lavendelgården" växte många olika sorters pioner,
trädpioner, enkla och dubbla pioner, doftande och icke
doftande. Denna läckert ljusgula hörde till de vackraste.
Vad den heter? Ja, säg det...

Vi avslutade trädgårdstitten med att köpa en liten planta av en ljuvligt blå nunneört. Ett köp som gjordes för att färgen är så oemotståndlig. Vi hade diskuterat marktäckare med Åsa och som present fick jag av henne en hasselört som start för vårt projekt "poppelochrosrabattenbottenplantering".



Blå nunneört, Corydalis (elata?).

Vädret var absolut strålande! Lätt vind, varmt, men inte alltför varmt. En sådan dag är man glad att man har en bil med AC och, bättre ändå, en bil där taket går att packa ihop och stoppa i bagageluckan!



Vi körde nercabbat på vackra slingrande vägar..



..svängde in vid denna skylt..



.. och hamnade vid Kaffestugan Alunbruket i Andrarum.

Ett ställe som är välbesökt under semestertid, men som detta var en vanlig arbetsdag för de flesta var det nästan folktomt. På en skuggig plats vid en stor kaprifol åt vi lunchsmörgåsar, drack kaffe och saft (!) och avslutade med en godbit,



..en glaserad chokladtårta. Halvsyndigt - vi delade på en bit.

På hemvägen gjorde vi en extra sväng till Flyinge plantskola för att köpa de frön jag glömde handla i förrgår...

Och hemma igen blev det bad, drink och grillad entrecote - en helt perfekt födelsedag!


God middag önskar


Skogseva

11 kommentarer:

  1. Grattis..........mmm....vilken ljuvligt underbar födelsedag du fick !!

    SvaraRadera
  2. PS Har du sett deras hemsida...mmmm DS

    SvaraRadera
  3. Lavendelgårdens..................!!

    SvaraRadera
  4. Jomenvisst - jag lade ju ut länken! Hemsidan är lite rörig, men det är inte stället..

    SvaraRadera
  5. Grattis Eva, i år kom gratulationen någon dag försent i fjol några dagar för tidigt. Vi har samma smak när det gäller dofter, en ren, fräsch doft som många har kommenterat under åren.
    GS

    SvaraRadera
  6. GS: Tackar så mycket. Se där- en gemensam nämnare för dig och mig, doften. Jodå, den kommenteras ofta och jag tror att alla tycker om den. Jag har aldrig hört något negativt i alla fall. Det brukar bli ett: "Mmmm, vad du luktar gott"!
    Kram på dig (roligt med en kommentar från dig)

    SvaraRadera
  7. Får gratulera, om än lite för sent!! Vilken underbar dag ni verkar ha haft. Och vädret måste ju ha varit perfekt:-) Den där chokladkakan gjorde mig sugen på nåt gott,,,,,
    kram Kamilla

    SvaraRadera
  8. Kamilla: Tackar! Det var en alldeles underbar dag och chokladkakan lika god som den ser ut!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Grattis lite sådär i efterskott ;)

    SvaraRadera
  10. Carolina: Tack snälla. Har aldrig fått så många gratulationer förut!
    Kram på dig.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!