torsdag 4 juni 2009

En ros är en ros är en ros


Det är ett elände att det ska vara så svårt att odla rosor. Det kan vara så att vår jord inte är lämpad för sådana delikata skönheter, det kan också vara så att vi hittills försökt med alltför petiga små fröknar. Jag ska definitivt aldrig mer försöka mig på rosor, som i Lars-Åke Gustavssons böcker beskrivs som: "Kan drabbas av massiva angrepp av rosrost." Eller: "Rosen är mottaglig för svarfläckssjuka." Alternativt: "Får ofta kraftiga angrepp av mjöldagg på sensommaren." Hos oss får de altid den svåraste formen av sjukan. Nej, aldrig mer en sådan ros!



Svartfläckssjuka är fult och otrevligt - gör att hela rosen ser sjuk ut.

Nu är emellertid nya rosor beställda och ska hämtas hos Flora Linnea på söndag. Ni som är trädgårdsintresserade, med inriktning rosor, gör ett besök hos dem i Helsingborg, de har förutom alla tänkbara rosor en väldigt fin butik med lite av varje. www.floralinnea.com/ Man kan göra Helsingborgsresan till en trevlig heldagstur och samtidigt strosa runt i Fredriksdal. Mycket sevärt och trevligt och dessutom finns ett fint trädgårdscafé. http://www.fredriksdal.se/

Den ena rosen som är beställd ska stå mitt i "nya"rabatten, och fylla ut hålet efter doftolvonet, som ju blev förvisad till en dyster hörna efter att år efter år vägrat göra sin plikt, nämligen att blomma, dofta och vara vacker! Ersättaren, "Stanwell Perpetual", är en rosa skönhet, förhoppningsvis frisk, med en doft som av flora Linnea beskrivs som : "Sensuell beslöjad doft som är varm sammetslen, bittermandelblom, honung, örtig och bitter, marsipan, bergamott, körvel, omoget citronskal (rivet), kryddig, stearin, som ett grässtrå man tuggar på." Jag tror faktiskt att Mischa Billing har haft ett finger med i spelet när det gäller doftbeskrivningarna!



Pimpinellifolia "Stanwell Perpetual". (Stulen bild)

Ytterligare tre rosor, "Maiden´s Blush", är beställda. De ska ersätta de i går flyttade resterna av "Iceberg". Jungfrurna ska planteras i en trekant och omges av befintliga alunroten. Doften beskrivs som: "En doft med en knivskarp elegans av citron- och apelsinpastiller. En parfymerad lite tvålig doft av persikor och jasmin. Doften har en örtiga underton av körvel med en hint av dragon och mejram. Här finns gröna sommaräpplen, hårda omogna päron, vinbär och fläderblom. En doft som visar upp både lätthet och tyngd."

Rosa alba "Maiden´s Blush". Exemplaret ovan köptes i fjol.
Den blommade redan då med några enstaka blommor.
Doften var minst sagt hänförande.
Dessutom har rosen
hittills varit frisk - nästan osannolikt för att vara hos oss!



I dag måste jag alltså byta jord i rabatten. Åtminstone på de ställen där det tidigare stått en "Iceberg". Utgrävning sker i dag och sedan fyller jag på med speciell rosjord för att nykomlingarna ska få bästa tänkbara start. Efter det kan jag inte göra så mycket mer. Möjligtvis sända en bön till vår Herre och be att han håller sin hand över plantorna på det att icke rost, fläcksjukor, löss och annat otyg må drabba dem!

I morgon blir det ingen rapport. Käre maken och jag och några till befinner oss hos goda vänner. Sitter vid havet, mediterar och dricker champagne - den ena flaskan efter den andra! Champagnelunchen startar vid ettiden och håller på till aftonen. Det går åt mycket champagne...



God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Skönt att bara ha en rosbuske att bekymra sig över. Den ser dessutom frisk ut och börjar få knoppar. Ha en trevlig helg önskar storasyster

    SvaraRadera
  2. om än i sprucket krus.....

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!