söndag 28 juni 2009

Såsöndag

...var det i går.

Projekt "odlingslåda" klart. Äntligen stillnade vinden och fröna kom i jorden. Det hade kanske gått att så en blåsig dag också, men en del frön är ju så skrattretande små och lätta att de nog hade hamnat i skogen i stället för i lådan.




Detta hamnade i lådan, plus spenat, två sorter till och
med, som vi faktiskt fick tag på till sist. Oj, vad vi ska äta
röd och grön sallad!


Fiberduken räckte nästan över hela sådden. Det skulle
inte förvåna mig om något elakt litet kryp hittar den
lilla glipan, tar sig ner till mina grönsaker och tuggar
hål i dem just när de kommit upp, om sisådär en vecka.


Övrigt i trädgården:
Den sista av pionerna blommar nu. "Festiva Maxima", en helvit pion med ett aldrig så minimalt rött stänk i. Den var tänkt att dofta, men jag vet inte... Jo, lite kanske. Näsan är nog bortskämd med allt annat doftande som vi är omgivna av i trädgården just nu.




Pion i klart lysande sol blir inte så bra.. Väldigt vitt
blir det.


Vid vattentunnan är funkiorna stora och pampiga. De trivs i den relativa skuggan där under björkarna och blommar snällt varje år. Till och med den nya "Hosta Undulata" kommer med en blomstängel.



Daggfunkian har en stor blomknopp.

Vad man ska uttala för magisk trollformel för att få näckrosen att blomma, vet jag inte. Det är i och för sig bara andra sommaren den bor hos oss - den kanske behöver längre betänketid. Den har i alla fall fått fler blad i år än den hade i fjol. Var det rosa den skulle bli?



Näckrosen kanske inte gillar att det ständigt stänker vatten
på den från den lilla fontänen. Den vill kanske bara ha vatten
under bladen - inte på ovansidan.

God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. Hoppas insekterna låter de små grodderna va.

    Ang näckrosen har du nog en del av svaret själv, näckrosor är inte glada för vatten på bladen eller vatten som rör sig och så vill den vara planterad i lera.

    SvaraRadera
  2. Carolina: Jag vet, jag vet... och den är planterad i lera - har egentligen alla förutsättningar, förutom vattenplasket. Något måste man offra för vattenljud i trädgården. Hellre plask än blomma!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!