lördag 20 juni 2009

Feng shui


Hur tillbringar ni er midsommardag? Käre maken städade förrådet. Städade enligt feng shui. Nu kan man se från ena sidan av förrådet till den andra. Utan att något är i vägen. Rent och fint - feng shui. Det blir många saker över när man städar enligt feng shui. Saker som länge kunde vara "bra att ha" men som inte passar in i feng shui-modellen. Vad gör man med dem? Jo, man anordnar en loppis vid vägkanten.




En skylt krävs - det måste synas att man har någonting
att sälja. Särskilt som trafiken inte är så intensiv på vår
lilla väg...


Några bra saker plockades ihop. Saker som ögat och andarna (eller vad det nu är) inte skulle fastna i, eller på, i förrådet. Saker som egentligen (nästan) skulle platsa på en kvalitetsauktion om inte skavankerna funnes.




Tre Famille Rose-tallrikar som kommer från
mitt föräldrahem. Alla med små defekter i
kanterna. Hur har vi handskats med Rosa
familjen egentligen?

Allt arrangerades snyggt på ett stiligt vitt gammalt plastbord. Icke vattentåligt stoppades i plastpåsar, liten förklarande text och pris sattes på varje sak. Inga höga priser: tio kronor, tjugo kronor. Dyrast: en ny klockradio som lyste så intensivt med sina siffror att den egentligen kunde fungera som läslampa. Alltså icke lämplig i sovrummet, enligt mitt sett att se på saken. På denna tingest satte käre maken det hutlösa priset av etthundrafemtio kronor! Han kommer icke att få den såld. Å andra sidan ser det mörkt ut överhuvud taget med vår försäljning.




Och varför kastar sig folk inte över denna
lilla söta flaska med tennkork? Varför slåss
de inte för att komma först fram till bordet
och få lägga vantarna på godbiten?

Vi har gjort precis så som vi tror att man ska göra. Satt en stor burk med lite pengar i på bordet. Det lockar! Trodde vi... Det kan möjligtvis locka någon att försvinna med burken och lämna kvar allt övrigt, verkar det som.



En liten tekanna från 30-40-talet. Hel och ren. Varför vill
ingen ha den? Att jag inte vill ha den är en helt annan sak.
I bakgrunden ligger en hög med kablar som käre maken
försöker göra sig av med. Kablar! Vad tror han om våra
(ännu så länge obefintliga) kunder!

Nu är ju vår väg ganska liten. Det är midsommardag. Folk är inte på köphumör idag. Man vill bara hem med sin huvudvärk. Man önskar sina bråkande barn åt pepparn. Man har lagt alla sina pengar på sill och dill. Och snaps. Det är alltså tomt i plånböckerna. Där skramlar inte runt ens en enda tiokrona.




En tia är precis vad jag vill ha för denna felfria lilla kopp
från Rörstrand. Är det för dyrt? Ska jag sänka priset kanske?
Måste folk verkligen ha sex eller åtta av allting!


Av de cirka tjugo bilar som har passerat här i dag har inte en enda stannat ens för att titta på godbitarna på det vita plastbordet. Jag tror jag vet varför. Alla som passerat här har redan städat sina egna förråd - enligt feng shui! Man har rent och fint hemma hos sig och inte en onödig pryl som vind, andar eller annat kan fastna i och göra sig illa på. Man vill helt enkelt inte skaffa nya stoppklossar! Jag förstår dem. I morgon packar vi ner våra loppisföremål och stoppar tillbaka i förrådet. Åt fanders med feng shui - här hos oss i alla fall!


God middag önskar


Skogseva

4 kommentarer:

  1. Jag får nog ta en titt i ert förråd när jag kommer ner. Inte för att jag har plats för flera saker, men vem vet, jag kanske gör plats. Säljer lite av det som redan finns på loppis och fyller på med annat. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Kära moster! I våra skrymslen och vrår finns det inte plats för någonting mer...men jag skulle inte kunna låta bli erbjudandena i er loppis!
    Feng shui - i mitt sinne i alla fall!
    Stor kram/Johanna

    SvaraRadera
  3. Storasyster och Johanna:
    Ni kan få dela på våra loppissaker. Det som vi inte får sålt i alla fall - och det är nog dtsamma som allt!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Trevligt! Kraam så länge från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!