tisdag 16 juni 2009

Grönsakslunch


Käre maken hade inviterat sina arbetskamrater på lunch och arbetseftermiddag hos oss. Någon i sällskapet är vegetarian så det blev för maken att nytänka. Inget kött, ingen fisk. Dessutom inga mjölkprodukter.




Jag tycker mycket om min skål från Mateus.
Den rymmer alla de grönsaker som inte ska förvaras i kylen.
http://www.mateus.se/


Det blev:

- Morotsbiffar med cremefraichsås med lime. (Specialsås för den laktosintoleranta)
- Blandade grönsaker i ugn.
- Kladdkaka med marshmallows. (Marshmallowsarna glömdes bort - gott ändå)

Även om jag inte är vegetarian åt jag med mycket god aptit. Jag blev förvånad över att biffar gjorda på morötter kunde vara så delikata! Att det är gott att rosta grönsaker i ugn är ju ingen nyhet precis, men normalt har vi nog varken aubergine eller zucchini i.




Det var perfekt väder för lunch i växthuset.

Morotsbiffar 6 pers

1,5 kg morötter grovrivna
3 st ägg
3 dl mjöl
1,5 dl sesamfrön
1,5 tsk salt
0,5 msk grovmald svartpeppar

Blanda alla ingredienser väl.
Forma tunna biffar och stek i rapsolja.

Cremefraichesås 6 pers

5 dl creme fraiche
rivet skal av två lime
1,5 dl Sweet Chilli Sauce

Rör samman.


God dag önskar


Skogseva

5 kommentarer:

  1. Hej
    Måste ju kika in hos de nya som anmält sig hos mig. (Några med bara siffra gjorde mig ännu mer nyfiken...)

    Så otroligt vackert växthus! Jag blir grön av avund.

    SvaraRadera
  2. Krukrosen heter nog Palace. Gräddvit med aningen rosa kanter. Mycket vacker, men den vill väl ha en grop i marken kan jag tro och var ska den gropen grävas?
    Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Den heter nog något mer... Palace-rosorna är en ny serie floribundarosor från 1990-talet skapade av Poulsen Roser (har jag läst mig till). De flesta bär namn efter slott, alltså bör den heta något mer. Kan vi ringa i morgon tro?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Verkar som en trevlig lunch!

    Hur stort är ert växthus? Ser stort ut!

    SvaraRadera
  5. Varför kan ingenting få vara enkelt här i världen? Jag har bara efternamnet på rosen.
    Såklart är hela potatislandet kupat.
    Vi kan höras i morgon mitt på dagen? Kram Anita

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!