måndag 22 juni 2009

Snickra och mura

Med allt material på plats var det bara att sätta igång att snickra odlingslådan. Det sågades, mättes och skruvades så det stod härliga till. Käre maken, som älskar allt vad maskiner heter, har naturligtvis allt som behövs för att göra det till ett nöje att "bygga".




Jag blev en hejare på att dra i skruv - här är
ena långsidan klar.





Och här är den med viss möda satt på kant. Ytterligare en
snedsträva (för stabilisering medan vi bär) ska på plats innan
lådan lyfts ut.





Vilket vi gjort här - under stånk och stön. Vi höll inte på och
tramsade och mätte och lodade underlaget - här är väldigt
ojämnt som synes. Vi fyller jord mot bortre kortsidan där
det "glappar", så blir det nog bra.

Så var de då dags för dagens projekt - att gjuta kantstenarna till rabatten i "hemliga trädgården". Naturligtvis var det varmt och fuktigt, ett riktigt olämpligt väder för större arbeten! Men har jag bestämt mig så...




Alla gamla stenar är bortplockade och hjälpligt
avspolade. En ränna är grävd, men det syns inte

så väl på bilden.

Som väl är finns det färdig cement som bara ska blandas med vatten. Det gjordes. I en rullebör. I två omgångar. Jag svettades och blandade. Rabatten ligger rakt i söder. Första omgången cement blev lite fast...

Andra omgången blev inte lite fast...




..men det blev nog bra ändå...




...tror jag.

När jag var klar låg jag länge, länge i lilla poolen och svalkade mig i nittongradigt vatten - och det var ljuvligt skönt!


God eftermiddag önskar


Skogseva


5 kommentarer:

  1. Nästa gång du kommer hit kan du få gjuta och fixa fina kanter i mina två rabatter också. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Jaha...? måste man cementera dem,jag bara grävde ner mina och de verkar stå stadigt...........

    SvaraRadera
  3. Undrar som Ingrid, varför gjuter man? Vi gräver bara ned våra och de står jättefint. Det blir ju så mycket svårare när man ska ändra när de är fastgjutna ... Men det finns nog ett klokt svar ;)

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Jag tror inte att jag kommer på länge - med tanke på hur er jord/mark är..

    Inger och Carolina: Nej, det måste man inte om man inte har en man som kör på stenarna med en stor tung åkgräsklippare! Då rör de sig garanterat. Jag har stenkanter som inte är fastgjutna också, men de ligger mer i marknivå. Denna rabatten är emellertid lite upphöjd så kantstenarna sticker också upp och är utsatta vid klippning.
    Är det en acceptabel förklaring?

    Kram på er alla tre.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra anledning! Vi kör ju handjagare här hemma så problemet finns inte ;)

    Må gott!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!