söndag 7 juni 2009

Havshelg


En sådan helg....

Trevligare kan det knappast bli. Goda vänner, god mat och några flaskor därtill. Gårdagens bild på lunchdrycken var rena ljuget. När lunchen var slut stod det dubbelt så många flaskor på terrassräcket. Dock sträckte sig lunchen fram till halv åtta om aftonen!


Om man har denna utsikten när man intar sin
lunch är man inte precis olycklig.

Dessa våra goda vänner är lyckliga ägare till ett hus vid en strand vid Skälderviken. Havet som närmsta granne. Måsar, segelbåtar. Fantastiskt för oss skogsmänniskor att få andas havsluft som är så vitt skild från vår välkända barrskogsdoft, och lyssna till sjöfågel i stället för gök och taltrast.


Om man är tvingad att stiga upp klockan sju för att stoppa
i sig testmedicin kan man lika gärna ge sig ut på en
morgonpromenad med kameran på magen. Jag smög länge
på ejdrarna - de var inte så samarbetsvilliga precis.
En ejderhanne låg och sov med huvudet under vingen
och då passade jag på att närma mig. Bilderna blev
inte fantastiska, men det var roligt att komma den
så pass nära i alla fall. Här har den just upptäckt
mig, rest sig och i nästa ögonblick låg den i vattnet där
den dök och kom upp tjugo meter längre ut.


Vresrosor "Rosa Rugosa" växer i mängder ute i havsbandet. Rosa och vita. Väldoften är intensiv och friskare rosor har väl aldrig skådats! Goda vännerna mejar ner stora, oönskade fält av vresrosor som tappert växer upp igen och snabbt återerövrar sina sina gamla domäner. Ett kustogräs av stora mått.

Jag vet inte vilken som är vackrast:


rosa,

eller vit vresros.

En annan raring är trift "Armeria maritima",
här lätt överblommad, bedagad och urblekt.


På en liten hamnpir växte en välordnad grupp av sedum,
med en rugge strandråg som ett utropstecken.
Snyggare kan väl ingen trädgårdsmästare få till det!


Ute vid kusten kan himmel och hav skifta snabbt i färg och form, från stillhet till dramatik. Ena stunden sol och lätta vindar - nästa stund elak blåst och kyla. Skönt att det finns stora glasrutor att ha mellan sig och vinden. Att kunna sitta ute men inne. Beundra molnen och se vad vindarna gör med vattnet. Med några glasrutor som skydd...


Tänk att ha detta som sin vardagsutsikt...


Det är skönt med havsluft, måsskrik, ejdergrymtningar. Men det är skönt att komma hem till skogen. Kliva ur bilen och välkomnas av gökens galande, fårens bräkande och stilla brus i trädkronorna. Livet i skogen är också ett gott liv. Käre makens och mitt skogsliv!


God middag önskar


Skogseva

Posted by Picasa

2 kommentarer:

  1. Fina bilder! Nu blev jag sugen på att åka dit, men snart är det sommar så...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Carolina: Jag förstår suget... Ett perfektare semesterställe kan knappast finnas.

    Kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!