onsdag 17 juni 2009

Djävulen i rabatten

En trevlig och dekorativ buske i vär trädgård är smällspirean "Diabolo". Mörkt röda blad och vackra blomflockar i mängd just nu. Lättodlad måste den vara eftersom den trivs hos oss! Våra två buskar växer och växer och är nog fullvuxna vid det här laget. Ska bli 1-2 m och är hos oss över 2 m. Bra att plocka kvistar av och ha i buketter tillsammans med andra blommor. Lyser dessutom på långt håll med sitt mörkröda bladverk i "nya rabatten".




Physocarpus opulifolius "Diabolo", smällspirea.




I "nya rabatten" står en stackars övergiven och
blyg blågull. Den hamnade där i stället för på komposten
eftersom jag har lite svårt för att avliva växter. Den växer
lite försynt i skymundan och har dragit främmande blad
över sig för att inte synas för mycket...


Eftersom jag alltid tycks gör mina rabatter för trånga från början, har jag ett ständigt sjå med att utvidga, bredda och förlänga. I "Hemliga trädgården" blev rabatten med nepeta och löjtnantshjärta på tok för smal - allting vällde över kanten. Eftersom delar av rabatten ändå blev demolerad vid trädfällningen var det läge för lite grävarbete.




Märkligt lättgrävt för att vara hos oss! Enda stenfynden var
några teglestenar, som jag för övrigt alltid hittar när det är dags
att gräva ett hål av något slag. En breddning om fyrtio cm
blir nog lagom för att hålla nepetan inanför rabattkanten. Här
är den avklippt för att jag lättare skulle komma åt att gräva.


Vid något tillfälle får vi tala om trädgårdens alla stygga och illasinnade besökare/våldgästare. De är många! Men det finns också vackra och, tror jag, fullkomligt ofarliga gäster. En sådan är guldbaggen.




Jag skulle önska att jag var en ännu bättre fotograf och att
guldbaggen var ännu trögare än den är. Den drumlar gärna
runt mycket och länge i blommorna, men gärna djupt ner
bland ståndare på sin nektarjakt. Här är den på väg upp
för att bege sig till nästa matställe.



Gissa vad käre maken gör... Helt rätt! Lagar oss en god middag bestående av rester från den vegetariska lunchen. Oavsett vad han väljer att göra med det blir det bra och gott. Alltför gott!


God middag önskar


Skogseva

1 kommentar:

  1. Här växer lavendeln nästan över rosbusken, men rabatten kommer inte att bli breddad utan lavendeln stympad så småningom.
    I dag vågar sig varken humlor eller baggar ut och leta mat. Det regnar på tvären. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!