tisdag 9 juni 2009

Sparris och kastanj


Ingen trädgårdsdag precis...

En helt vanlig "måstegöradetochdet"dag. Till Lund för diverse handling, som inte gav så mycket och tandläkarbesök, som dessbättre inte heller gav så mycket. En liten tur upp för att hälsa på gamla arbetsstället och så i flygande fläng till favoritgrönsaksflickorna - nypotatis och sparris är en nödvändighet till nästan varje måltid vid denna årstid.



Drakamöllans rostade sparrisar (förrätt eller tillbehör):
500 gr färsk grön sparris
Parmesanost, pinjenötter, flingsalt.
Dressing: Raps- eller olivolja, citron, salt, vitpeppar
Gör så här: Lägg sparrisarna i en oljesmord ungsfast
form. Strö över lite flingsalt. Rosta lätt i 225 graders
värme tills de blir mjuka. Blanda samman dressing,
riv parmesanost och rosta pinjenötter. Ta sparrisen
ur ugnen, häll över dressing, ost och nötter. Servera genast.



I lika flygande fläng "lättstädning" innebärande borttagande enbart av synlig smuts. Slarv, kallades det förr! Lite träning ovanpå det och si! - så var den dagen borta. Jag är stolt över min starka kropp som orkar så (relativt) tunga lyft. Huden är skrynklig, men musklerna spänstiga!


Skrynklor och rynkor kan vara riktigt tilldragande...


I går tillbringade jag några timmar lunchande med väninnor, i morgon lunchar jag här hemma med en annan väninna. Den är inte så dum den omtalade, fruktade, efterlängtade pensionärstillvaron. Jag har inte haft tråkigt en dag sedan jag blev pensionär och har svårt att förstå att det finns människor som med bävan ser dagen närma sig. Det är ju detta som är det riktiga livet. Dagar jag själv bestämmer över. Dagar som jag själv bestämmer om jag vill fylla med något eller om de ska vara tomma. Dagar och timmar som är mina alldeles egna. Livets middagshöjd!

Att sitta och meditera under en alldeles egen kastanj...
Vår kastanj är ännu inte så stor att den blommar, men
definitivt stor nog att skugga några som mediterar
- eller dricker kaffe!


God middag önskar


Skogseva


(I dag är alla bilder stulna)

3 kommentarer:

  1. Blev så sugen på ditt sparrisrecept att jag gick ner till Malmborgs och köpte och lagade och åt upp alla själv. *L*
    Helt underbart gott.

    Jag tror inte heller att det är så tokigt att vara pensionär.
    God kväll och ha det bra
    Eva

    SvaraRadera
  2. Eva: Du är rolig du - men visst är det gott. De är duktiga på Drakamöllan!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ibland har man så mycket att göra som pensionär, att det inte ens finns tid att ringa till sin lillasyster. Men visst är det skönt! Fast här sitter man definitivt inte under en kastanj och mediterar idag. Pissväder på ren svenska. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!