måndag 22 juni 2009

Lådinredning

Jag tröttar säkert ut er, mig själv också vad det beträffar, men jag tänker i alla fall berätta fortsättningen på tillblivelsen av vår planteringslåda.



Vi bredde markduk på gräset, varför vet jag inte.
Det finns väl inget gräs som överlever att kravla sig
genom ett 35 cm jordlager. Hoppas jag.




Åldersbeständig plast klamrades fast på insidan. Inte ända
upp, vi vill inte att plasten ska sticka upp ovan jordytan.




Fem spikband skruvades fast tvärs över för att hålla
ihop långsidorna. Det blir nog ett ordenligt tryck när
alla fyrtio jordsäckar är på plats.




Och så var det dags att börja fylla på jord och kogödsel.




Tio säckar ifyllda - en bottenskyla. Återstår trettio!
Här gav jag upp i går. Vi hade dessutom varit och
styrketränat så kroppen var ganska nöjd. Vi hoppade
i poolen i stället och svalkade av oss...


I dag for jag till Flyinge för att köpa frön till lådorna. Jag kom hem med sju stenkyndlar (behövde kompletteras), sex hallonbuskar av olika sort, två liljor till de vackra krukorna jag köpte när jag var hos storasyster och två kompletteringsnävor "Jolly Bee". Inte ett enda frö - det glömde jag bort! Jag blir lätt förvirrad av plantskolor. Allt vackert och väldoftande som jag skulle vilja ha. Alla former och färger som finns. Men: "Tomorrow is another day" - full av frön och möjligheter den också.


God middag önskar


Skogseva






6 kommentarer:

  1. Vi följer med förtjusning ditt slit och släp....

    SvaraRadera
  2. Det blir alldeles säkert bra när det blir färdigt. Skriv FRÖ på en lapp och ta med nästa gång.
    Nu tar det en vecka innan jag kan läsa din blogg, det vet du, men vi hörs per mobil. I Dalarna blir det mest gräsklippning vad gäller trädgårdsarbete.
    Kram från storasyster

    SvaraRadera
  3. Ooo....så vackert i Dalarna,var där för två år sedan vid denna tiden.

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Jo, vi hörs naturligtvis. Hoppas att ni får det skönt och bra.

    Inger: Dalarna och Värmland - lika vackert vilket som...

    SvaraRadera
  5. HAr inte läst på ett par dagar nu. Jag har ju sommarlov...............Men oj vad ni är aktiva och duktiga. Jag som tycker att jag är flitig....men där ligger jag i lä. Men fint blir det. Jag har ingen pool så idag ska det bli stranden.Skönt med sommar.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Eva: har du tagit ledigt från bloggläsandet, fy dig! Hoppas du får en skön dag på stranden, det lär bli varmt i dag...

    Kram
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!