måndag 1 juni 2009

Sommarvärme


En varm dag blir det i sanning inte mycket gjort. En liten omrörning i Johanna var dock av nöden. Flugorna var herrar där - inte så roligt att lyfta av locket! Någonting har hänt, eller snarare inte hänt. Processen har inte satt igång som den skulle och flugorna har tagit tunnan i besittning. De lyfte i tusental när nytt kompostmaterial slängdes ned. En titt i handboken; för vått i komposten = flugor, för torrt i komposten = myror. Alltså för vått i komposten. Ny titt i handboken; för vått = påförande av torvströ, sågspån eller liknande. Det blev torvströ. Och omrörning. Nu tänker inte jag slänga något i den tunnan på länge.


Flugornas herre i närbild. I alla fall en närbild på
ett flugansikte. Ser lite småelak ut tycker jag.
Tusentals sådana elaka flugansikten med
vidhängande kroppar finns i vår Johanna.
(Bilden stulen)

Vi har premiärbadat i vår lilla pool. En barnpool som vi sätter upp varje sommar och som vi har stor glädje av när temperaturen som i dag stiger upp mot 28-30 grader. Vad ska man med en stor bassäng till när det går att sträcka ut sig i barnpoolen, luta huvudet mot kanten, ligga stilla och titta upp i den grönskande kastanjen. Skönt - och tillräckligt för oss i alla fall.


Kastanjen är numera så stor att den ger kaffeskugga,
vilstolsskuggar, drinkskugga och korsordsskugga
.


Ytterligare några vita innevånare i vår trädgård har behagat slå ut. Fler kommer efter hand.


Clematisen "Albina Plena" dansar runt i bersån
i sina vita balettkjolar. Förtjusande och flitig.
Blommar nu och sedan med enstaka blommor
hela säsongen.


I dag slog årets första ros ut hos oss.
"Louise Bugnet" - vit, vacker, väldoftande.
Hos oss dessutom frisk! Fantastiskt!


Käre maken står som vanligt i köket och tillreder någon slags middag - jag tror det blir något enkelt. Varma smörgåsar kanske. Någonting med svamp i alla fall. Det blir säkert gott.


God middag önskar


Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!