måndag 30 augusti 2010

Nabolandet

Storasyster är här men har aldrig varit där. På Louisiana.

Vi for dit i går. Över bron. Den har storasyster bara åkt en endaste gång på. Stackars storasyster.


I nabolandet kan man handla sprit och öl i en roliger affär som heter Bottleshop.
Roliger tyckte till och med storasyster och köpte en flaska sött av något slag. Det gjorde jag också medan maken köpte öl och något ännu starkare.


Och sedan var det alltså Louisianabesök resten av dagen.


Kaffe i osedvanligt snygga pappersmuggar.


Bullar med stora mängder pumpakärnor på utsidan. Rostbiff på insidan om man så ville. Det ville man, men man ville inte lika gärna ha den currygegga som också fanns på insidan.


Snygg trappa - det finns vackra detaljer överallt på Louisiana.


Svävande sten. Tack gärna en mindre modell i min trädgård!


Vädret var blandat. Regn och sol. Park och skulpturer blir inte sämre av att vara nyduschade och utsikten över sundet blir icke sämre av de mörka molnen och det blygrå vattnet.


Utställningen just nu - Munch/Warhol.


Giacomettis smalfylliga kvinna. Storasyster och jag kunde inte identifiera oss med just den kroppsformen!


Utomhusskulpturer. Här blev gräs och hav extra snyggt mot det röda och det svarta. Den röda skulpturen skulle jag också kunna tänka mig att placera i trädgården. Rött och grönt - komplementfärger!


Asger Jorns målningar är fulla av färg. Här en härligt, varm målning också full av komplementfärger. Rött, grönt - gult, blått. Mmmm... jag tycker väldigt mycket om den...

Och nej... Man måste icke förstå!


God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Det var en härlig dag, tack för den! Det var väl bra att jag inte hade varit där tidigare, då hade ni kanske inte kommit på tanken att köra dit igår. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Storasyster: Tack själv! Jojomensan... Louisiana kan man åka till hur ofta som helst utan att tröttna, det finns alltid något nytt att titta på.
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  3. Ölen och det andra i den butiken kan ni behålla för er själva men Louisiana är alltid Louisiana tycker jag, som gillar både miljön och de permanenta utställningarna och inte minst Giacomettis skulpturer. Men hur var den aktuella utställningen???
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Prästgårdsväninna: Inte vilken öl som helst; FF! Den enda öl som jag kan dricka med välbehag - är ingen stor öldrickare alls så "vanlig" öl är inget för mig. (Drack min första öl vid 45-års ålder.) Håller med dig - blir lika tagen av Giacomettis skulpturer "hver gang". Munch/Warhol-utställningen? Tja, sådär. Däremot en hel sal med Asger Jorns färgrika konst, härligt! Dessutom en lustiger/märklig/obegriplig installation av en fransk konstnärinna, Sophie Calle, som vi gick runt länge och försökte ta till oss, med mycket varierande resultat...
    kramar till dig från mig

    SvaraRadera
  5. Jag som trodde, att FF var ett fotbollslag.....

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!