fredag 27 augusti 2010

Växthuset

I växthuset far Eucalyptus 'Silver dollar' i höjden och  för att inte behöva beskära har jag bundit samman topparna och låter dem växa i en båge. Nästa säsong, om jag köper nya plantor, kanske det är klokt att beskära på ett långt tidigare stadium för att få riktigt buskiga plantor. Då blir det å andra sidan ännu trängre i växthuset och käre maken kommer att gnälla ännu mer över alla växter som hänger över och på honom och kittlar honom i huvud och nacke...



Allt regnandet under de senaste veckorna har gjort att mycket har ruttnat i krukorna. I krukorna med de engelska pelargonerna, sticklingar stulna från svärdottern, växer även njurvindor i täta snår. I den höga luftfuktigheten hann det aldrig torka upp nere i krukorna och möglet frodades.



Till slut var jag tvungen att storsanera. Jag klippte bort det mesta av pelargonerna och rensade bort mögliga växtrester så att jorden kunde torka upp. Det har hjälpt och nu är pelargonerna i gång med nya blommor men de kommer naturligtvis inte att återfå sin tidigare praktfullhet. Det blir till att ta nya sticklingar inför kommande säsong.



Två korsspindlar har vävt sina nät vid eucalyptusarna - en på höger sida och en på vänster sida. Näten är sannerligen inga konstverk, verkar mer tillverkade på måfå, men effektiva som matfångare dock. I det högra nätet hade det för en stund sedan fastnat en stor och fet fluga som högerspindeln dinerade på.  Den hade inte den minsta lust att bli fotograferad under måltiden utan pinnade iväg uppför en av trådarna och satte sig vid taket och tjurade. Bildens vänsterspindeln tyckte däremot att det var pin livat att leka fotomodell.

Nu är det ju så att storasyster är på väg hit. Hon har lite lätt spindelfobi. Undrar om vi måste avsluta växthussäsongen och inta alla våra måltider inne i matrummet...


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Schhh! Säg inget!
    Men jag tycker, att den var väldigt vacker.....
    Kan du inte klippa ner och övervintra eucalyptusplantorna?
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Prästgårdsmadame: Vi får placera systern så långt från spindlarna som bara möjligt är. Visst är den vacker med sin håriga randighet! I går svepte högerspindeln in två byten till snygga och hanterbara lunchpaket, ett imponerande hantverk.

    Har försökt med övervintring i källaren utan framgång. Vill ha ett övervintringsväxthus...
    Kramar till dig från mig

    SvaraRadera
  3. Spindelfobi är en lättöverdrift, fast jag tycker inte så mycket om dom små odjuren. Jag vill bara ha koll på var dom befinner sig.Kram

    SvaraRadera
  4. Storasyser: Om man får något vilt i blicken när man icke vet varest spindeln håller hus vill jag nog kalla det för fobi...
    Kram tillbaka

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!