söndag 8 augusti 2010

Regn!




Kors i taket, det faller vatten från skyn!

Hjälp!

Vad gör man när det inte går att vara ute i trädgården?

Vi måste göra en utflykt. En utflykt till något orange,



Moderna Muséet i Malmö. Där sitter vi mitt i det orangea och dricker kaffe latte och äter den oundvikliga baguetten. Lax - vanligt. Brie och avokado - ovanligare. 



Personalen i biljettkassan/den lilla butiken måste vara några av Malmös trevligaste och vänligaste. Man blir glad. Jag blev så glad att jag köpte en  magnetlist i entréfärgen. Satte fast på kylskåpet. Små starka magneter följde med. Tänker aldrig mer överbelamra kylskåpsdörren med krafs. När listen är full så är den full...



Maken var tapper och gick runt länge på Moderna och tittade på konstigheter. Nu var det min tur att vara tapper och titta på skruvar, svetsaggregat och andra pojksaker.

Men jag såg en skylt... 



..och bakom den fanns förutom jord en hel del växter. Jag hittade någonting som jag länge velat ha,


en Gaura. Vit hade jag tänkt. De vita var lite skrangliga så det blev en rosa. Det duger denna sommar. Eller vad som är kvar av denna sommar.




Och så fortsatte vi mot hemmet på vackra regnvåta vägar. Eller var de silverbelagda?

 Flängevadsvägen. Hyby. Vismarlöv.

En "kaffekoppsskylt" som vi inte sett tidigare. Detta måste undersökas. Vi svänger till höger och hamnar genast hos Carina Levin i hennes nyöppnade "Väv och Bagarstuga".




Ännu inte riktigt färdigbyggt och ännu inte riktigt färdiginrett.

Men väldigt trevligt.


Och alla vi som gästat Olof Viktors i Glemminge känner igen det som säljs i bagarstugan. Inte så konstigt; Carina Levin har praktiserat i Glemminge och samarbetar i detta sitt projekt med Jan Hedh.



Spettkakorna är Carinas alldeles egna! Designade av henne och bakade på plats. De såg väldigt hemgjorda ut. Jag måste hitta en anledning att köpa en...



Surdegsbrödet bakas naturligtvis också i bagarstugan.



Ett solrosbröd fick följa med oss hem.

Någon gång innan sommaren är slut ska vi åka dit och fika. Sitta och titta på de vackra tegelväggarna. Det tegel som egentligen skulle bli fyllnadsmaterial i ett vägbygge, men som Carina köpte och som hennes son sedan knackade rent..

Bygget är alltså inte färdigt. Det ska bli ett orangeri på husets baksida. En trädgård ska anläggas. En damm har redan byggts och där ska man så småningom kunna packa upp den kaffekorg man köper i bagarstugan.
Tack för all den information vi fick Carina!

Vilken tur att vi blev nyfikna på den nya skylten...


God middag önskar

Skogseva


8 kommentarer:

  1. Var ligger detta ställe? Kram

    SvaraRadera
  2. Bra tips...när vädret jäklas med oss, idag blev det en tur till Höganäs outlett och fika i Mölle.

    SvaraRadera
  3. Vismarlöv! Strax utanför Klågerup. En liten bit från Genarp. En något längre bit från åsen. Hemsida kommer tydligen så småningom. Stället kommer säkert att bli jättebra.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  4. Inger: Vi hör på åsen blev jätteglada över den lilla regnmängd som föll över oss. Var fikar man i Mölle? Tips tack.

    SvaraRadera
  5. Sommaren är ju inte slut när jag kommer till er! Kram från storasyster som har umgåtts med medeltidsmänniskor i dag

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Så roligt att du inte är helt "död". Vi ser väldigt mycket fram mot att få rå om dig här. Njut av medeltiden och ring när du har tid/lust/möjlighet.
    Puss o kram och hälsa till alla

    SvaraRadera
  7. Åh! Spettkaka. Vi firade alla våra högtidsdagar med spettkaka. Som jag minns från studenten till mor Ingas 90 årsdag 2004.

    SvaraRadera
  8. Yvonne: Visst är det gott! Det enda som inte är bra med spettkaka är att man äter alldeles för mycket. Jag minns också högtidsdagarna i släkten. Dom firades på olika gästgivaregårdar och där hade den gigantiska spettkakan sin givna plats på ett bord i bakgrunden. Det sågades ut konstfärdiga fönster i den och vi barn fick var sin bit före övriga gäster - vi orkade ju inte hålla oss vakna till det var "spettkakedags" sent på kvällen.
    Kram på dig

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!