onsdag 1 september 2010

He who seeks...



...shall find...



..både..


..karljohan, gulkremla, fjällskivling och sillkremla!





Man (jag) är lite försiktig i svamphanteringen och lämnade tillbaka kremlorna till naturen. Fjällskivlingen som visade sig vara rodnade hade kanske inte varit helt snäll mot våra magar. Fick bli mull igen. Återstod en samling karljohan som stektes och blev till en stor stuvning som fick förgylla middagens rökta tuppbröst och kokta potatis.

Och en stor del av svamparna lades i en påse i frysen för framtida behov.


God kväll önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Härlig karl(johan)!
    Själv vågar jag mig bara på kantareller...
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Prästgårdseva: Ett klokt val om man är osäker. Sopparna är emellertid också "lättplockade" - de allra flesta är ätliga och bara en är giftig (eldsoppen).
    Kram från en annan Eva

    SvaraRadera
  3. Oj, vad det var gott! Storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Vi hinner gå en svampsväng till...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!