onsdag 11 augusti 2010

Österlen

Nu tar vi fram kartan och kör till Österlen.

Det är mycket som ska hinnas med på en dag - delmålen ringas in så att vi kan tänka ut bästa resväg.



Vi startar i arboretet i Kivik.

Mandaringran, kinesisk järnek, vitcypress, mammutträd, junimagnolia, himalyaceder, hjulträd. Trädnamn som inte klingar så välbekanta för svenska öron. Stora träd som försöker nå skyn. Märkliga stammar, böljande bark, strimmig bark.



Vi hamnar framför ett träd som vi känner igen. Metasequoia glyptostroboides.
Ett sådant vill vi ha. Trettio centimeter Metasequoia kostar åttio kronor på en plantskola utanför Hörby. Metasequoia är en snabbväxare i början så trettio centimeter blir snart några meter.



"Den kinesiska sekvojan upptäcktes i Kina först 1941 efter att under lång tid ha varit känd som ett fossilt träd. Trädet förekommer i ett mycket begränsat område i Suisa-dalen i provinsen Hupeh. Arboretets exemplar har troligen sitt ursprung i frö som såtts 1949 på Alnarp och trädet har förmodligen kommit till arboretet som en gåva i samband med årliga elevexkursioner."
(Från arboretets hemsida)


1500-talseken mäter 8,59 meter i omkrets. En pygmé jämförd med Rumskullaeken som mäter 13,6 meter, men så är den också 1000 år gammal! En ek lär växa i 300 år, leva i 300 år och dö i 300 år.



Blå bro i arboretet.

Nu är vi kaffesugna och småhungriga... Utanför arboretet ligger ett café.


Vi undersöker vad som finns innanför dörren..


..det duger!

Kaffe och smörgås får klart godkänt. Det får inte utemiljön så vi placerar oss här vid bordet och bläddrar i kokböcker, medan vi fikar. Det gillar vi!

Nästa stopp: Orelunds gårdsbutik.


Så snyggt och så prydligt och så fräscht.


Vi köper med oss vaxbönor, tomater, röd och grön romainsallad, squash, gurka. Vi kunde också ha köpt ostar, anguskorvar och tockafarmartuppbröst om vi hade önskat och om vi hade haft med en kylväska...



Utanför gårdsbutiken mognade skorvfria äpplen. Hur bär sig yrkesodlarna åt egentligen? Vad sprutar de med för att äpplena ska bli så här vackra?



Nästa stopp är Gärsnäs och "Haven på Österlen".

Här har det varit stängt varje gång vi kört förbi denna sommar, så denna gång tog vi ordenligt reda på öppettider. Stället lär ju vara sevärt och snyggt. Snyggt, jodå.

Men...

Jag blir inte glad när jag ser att en liten, ca 40 cm hög, åtråvärd urna kostar ettusenfemhundratjugofem (1525:-!) kronor. Här tycker jag nog att det mesta är mycket för dyrt,  


men dahliorna är vackra i sina rabatter, speciellt denna som heter 'Cafe au Lait'.
Jag ska nog köpa några dahlior till våren.
Det skulle jag visst gjort den vår som har gått också...

På vägen har vi varit inne i några butiker som inte är intressanta. Vi måste avsluta trippen med en som intressant, butiken Rödkillebäcksgård.

Inte så stort. Definitivt inte billigt. Men snyggt.



En matta som färgmässigt är som gjord för vårt rum. Perfekt under vårt skrivbort. Design Erika Lagerbielke. Dyr. Mycket för dyr!

Vi får titta på reavarorna...



Det händer att till och med jag har tur!
Som jag har letat efter snygga, ickekrusidulliga serviettringar. Sökt utan att finna.

Nu finner jag. Släta och vackra, hälften borstade, hälften blankpolerade. I kartonger med fyra i varje.

Jag köper två kartonger. Nedsatta med 30 procent.



Dyra ändå.

Men mycket vackra!

Och vips är klockan fem på eftermiddagen och vi vänder nöjda och glada näsan mot hemmet. Gissa om den delikata måltiden med mängder av orelundgrönsaker smakar bra...

God middag säger

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att få följa med på er tur. Har bloggtorka just nu men kommer väl igen. Underbara träd. Nu lärde jag mig något nytt om ekar talesättet om de 300 åren. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Gela: Du var så välkommen att vara medpassagerare. Jag lovar att där finns träd att titta på i arboretet - man får akta så att man inte får nackspärr! Det om ekarnas livslängd hade inte heller jag hört tidigare. Då stämmer det nog att Rumskullaeken är döende..
    Må så gott önskar
    Eva

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig utflykt! Jag vill åxå :D
    Har ett litet problem, kan fortfarande inte få någon bok-grej vid sidan av mina inlägg...hmmm...tror du får visa mig någon gång :) hälsa di andre! puss&kram

    SvaraRadera
  4. Hannastumpan: Du och jag kan göra utflykt om du kommer! Undrar vad du gör med "bokgrejen"? Du måste spara ner en bild först (på skrivbordet t ex) och hämta den därifrån. Det funkar för mig i alla fall.
    Kram och puss på dig

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en givande dag, ser jag. Jag tackar för att vi får följa med. Det är alltid lika inspirerande.
    Och det var verkligen fina serviettringar.
    Du tycks alltid hitta något vackert att ta med hem på dina utflykter.
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva: Servettringarna kan innehålla en serviett att användas vid en sopplunch t ex!
    Jag hittar dessvärre alltid snygga saker - och nästan alltid för dyra för att få bo hos oss.
    Kramar från en annan
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!