måndag 2 augusti 2010

Tredagarsresan - tredje dagen

Frukosten på Tranekaers kro var medioker men kokta ägg, färska frallor och juice fanns och det är försonande på något vis.

Sista dagen i Danmark, det fanns mer att se...



Till exempel en tobakslada!

Tobaksladan i Tranekær användes under 2:a världskriget att torka tobaksblad i. 


Bredvid ladan växte stora präktiga tobaksplantor. Vi köpte en påse tobaksfrön med oss hem så nästa säsong har vi egna plantor och kan rulla egna cigarrer!


Näst sista stoppen på resan var Skovsgård gods. I lilla butiken köpte jag två vaser, 15 cm höga, perfekta när man dukar till middag och inte vill ha höga buketter som skymmer. Två vaser för 40 kronor!



Fyndvaserna innehåller just nu några kvistar dragon.


I slottsbyggnaden fanns ett museum som visade på de stora skillnaderna mellan "herrskap och tjänstefolk". Det tjänstefolk som stod lägst i rang fick bo i källaren i fukt och kyla.



De här två hörde nog inte till de som bodde bäst...



En sista färjetur över till Lolland.

En aning blåsigt.

Vi får tugga sjösjuketuggummi.
Turen över går så snabbt att sjösjuketuggummit knappt hinner tuggas sönder och vips så är vi i Maribo med den pampiga domkyrkan som ligger på Söndersös strand. Men vi är ju hungriga...

Att det ska vara så svårt att hitta ett vettigt ställe att luncha på. Det blev ytterligare ett märkligt ställe, ett slags gatukök, och lunchen kan inte klassas som vare sig nyttig, grön eller utan kalorier!

Vi bev i alla fall mätta.

Så mätta att vi bara orkade gå en liten tur i domkyrkan som var förvånande enkel invändigt.



Men den hade ett mycket vacker krucifix..




..och strax utanför växte ytterligare en ros som jag gärna vill veta vad den heter. Den doftade gott och var förmodligen samma ros som växte utanför Valdemars slott. Namn? Den som det visste!

Efter Maribo åkte vi raka vägen hem.

Sa adjö till våra vänner.

Åkte hem till våra egna sängar.

Sov väldigt gott.

Nu stannar vi hemma. Länge, länge...


God middag önskar

Skogseva

3 kommentarer:

  1. Fast det där med ickmeraresandepålänge är ljug. Nu är du hos mig. Kram på dig lillasyster

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att följa dej och de dina på er resa
    alla vedermödor till trots....har trädgården klarat sej utan omvårdnad ?

    SvaraRadera
  3. Storasyster: Jomenvisst, det tänkte jag inte på..
    Trevligt att vara hos dig även om det är mycket kort.
    Kram från lillasyster

    Inger: Trädgården klarade sig, men är är väldigt sorkgenomtuggad. Snart bryr jag mig inte om någon växt dör av torka - jag har bara sork på hjärnan...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!