fredag 13 augusti 2010

Godaste sötsaken?

Är ni sugna på något sött till kaffet?

Råkar ni ha lite Baileys hemma?

Kanske några rutor blockchoklad?

Då föreslår jag att ni bakar denna ljuvligt goda kladdkaka som måste vara en av de absolut enklaste och snabbaste att röra samman.

Röra samman -  inget annat!



2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
100g smält smör (om man vill kan man smälta ett par rutor
blockchoklad i smöret men det är inte nödvändigt)
3 msk Baileys

Blanda allt. Inget vispande och kladdande. Häll i smord form med löstagbara kanter (jag använder ett stekjärn som jag lägger ett smort och sockrat bakplåtspapper i. Mycket enklare - det är bara att lyfta upp kakan med hälp av pappret när den har svalnat lite). Grädda i cirka 25 minuter i 175 grader.



Ät och njut!

Vi har inte testat men kakan blir nog inte sämre med en gräddklick till.

Och hörni; Smör går inte att ersätta med margarin. Någonsin. I någon matlagning eller bakning.

Så det så!

I morgon ska jag på ett endags körläger = ingen blogg.


God dag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Ja den kakan ÄR god! Jag tror knappt jag ätit någon läckrare kaka bland sådana med chokladkaraktär.

    SvaraRadera
  2. Ok ok ....ska prova att baka den en dag !

    SvaraRadera
  3. Inger och Johnny: Jag hade tänkt baka en ny idag men min karaktär segrade - det blir en skorpa till kaffet i kväll.

    SvaraRadera
  4. Tina: Superenkel, supergod, superonyttig!

    SvaraRadera
  5. Vad underbart gott det såg ut. Skall och inventera spritskåpet... Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!