måndag 16 augusti 2010

Honorar!

I går återvände vi till Carina Levins bagarstuga i Vismarlöv  för att köpa ett nytt bröd.

Jag FICK ett bröd som tack för de bilder från bagarstugan jag hade lagt in här.

Mitt första honorar - gissa om jag blev glad!



Carina Levin är en mångsysslande kvinna av det slag som kan allt, hinner allt och som dessutom tycker att det mesta är roligt. Vi fick se den nybyggda dammen, egentillverkad naturligtvis, dit man kan bära kaffekorgen som man köper i bagarstugan. Bord och stolar finns utplacerade - det är bara att sätta sig ner och packa upp godsakerna...



Gäss och ankor är naturliga inslag i och vid en så stor damm som denna..



..och nog förskönar de sin omgivning..



..lika mycket som sjöranunkeln 'Ranunculus lingua' som växer vid dammkanten..



..och den lilla sländan som satt och solade sig på ett strå. En flickslända av något slag? I dammen simmar småfiskar och karp och när jag strosade vid dammkanten hoppade många exemplar av den ätliga grodan 'Rana esculenta' huvudstupa ner i vattnet när jag ville fotografera den. En groda lika skygg som Greta Garbo...



 Snoken tar sig också en simtur i dammen ibland...



Området runt dammen är så stort att man inte behöver trängas - det är långt mellan borden. Ännu är det inte helt uppvuxet runt hela dammen, men många nya träd är planterade och visst ser det redan nu inbjudande ut!


En väldoftande och vacker ros växer på den lite mer höglänta delen. Namn?




Och som ni ser är det öppet i bagarstugan....

(Bilden är faktiskt inte arrangerad!)


God middag önskar

Skogseva

4 kommentarer:

  1. Så vackert som alltid..............

    SvaraRadera
  2. PS ...var hos Olof Viktor igår men det blev ingen fika,avklarad redan.Däremot ett besök i Knäbäck med alla dessa förtjusande korsvirkeshus,ett sådant växte jag upp i!

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen gjort dig förtjänt av ett bröd för den reklamen! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Inger: Tack snälla... Hoppas att du i alla fall köpte med dig någon god marmelad från Olof Viktors. Korsvirkeshusen är tuttenuttiga utifrån men ganska opraktiska att leva i. Våra första år som gifta levde Johnny med ständiga skrapsår på skulten - vi bodde i ett tuttenutthus med takhöd lägre än käre makens höjd över havet!

    Storasyster: Tycker du det? Vi kör dit och handlar bröd när du kommer hit.
    Kramar från lillasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!