tisdag 24 augusti 2010

Vespa crabro

En av våra fågelholkar har sedan en tid tillbaka nya innevånare.

I holken har det under sommaren, som vanligt, fötts upp två kullar med talgoxungar. Det har varit mycket och trevlig pipande från holken och det har varit mycket flygande och transporterande av mat genom den lilla holköppningen av de flitiga föräldrarna. Sedan blev ungarna flygga och det tystnade i holken.

Och det var tyst ett tag.

Tills det hördes nya ljud från holken. Ljudet från hundratals tuggande, knaprande, malande käkar.



Bålgetingar!

Inte helt nyinflyttade bålgetingar - här har de små liven nog hållit på och med om- och tillbyggnad ett tag.




Tydligen har bålgetingarna vid inflyttningen gjort en grov missbedömning av lokalens storlek och är efterhand tvungna att ta till ganska drastiska tillbyggnadsmetoder.



De slår helt sonika ut, eller snarare knaprar loss, en vägg och bygger till några rum mot öster. De har nog sett fördelar i det hela - byggmaterial fanns ju redan på plats. Av gammal vägg blir nya rum!




För att inte bli våta i håret vid den eländiga väderlek som rått den sista tiden har de byggt ett skyddande tak över stora entrén.




"Som byggmaterial används halvrutten ved från diverse träd och plankor (vilket avspeglar färgen på boet som är ockrafärgat till brunfärgat). Boet kan bli upp till 60cm högt, 30cm brett och innehålla upp till 12 våningar med sexkantiga celler. Boet har ett stort ingånghål längst ned och sett underifrån har det också många luftfickor." (www.getingar.com)

Stackars getingar! De kommer att behöva knapra bort golvet också för att få plats med ett sextio centimeter högt bo!



"Försvarar sig enbart då de blir trängda eller inom 5 meters omkrets från boet. Ett stick från en bålgeting är inte farligare än från ett bi eller någon annan geting, även om det kan vara mera smärtsamt." (http://www.getingar.com/)

Smärtsamt?
Jojomensan! I mitt hår letade en bålgeting sig in en gång. Den letade sig in men den hittade inte ut!

Och den stack!
Och den stack!
Och den stack!



 
God middag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Bläärk, jag är inte glad för getingar fast för den sakens skul linte hysterisk när jag ser dem. Är nog faktiskt mest rädd för att nåt barn ska bli stunget i/runt munnen.

    SvaraRadera
  2. Carolina: Jag är inte heller någon getinghysterika men gillar definitivt humlor bättre även om de sticks styggt dom också! Man får ha lite koll på ungarna - getingar, barn och saft är ingen bra kombination.

    SvaraRadera
  3. Deras hus är mycket vackert, men djuren tycker jag inte om. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Storasyster: Och i dag har dom kommit ytterligare en bit på sitt nybygge. När du kommer är det nog en halv meter högt.
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  5. Väldigt närgångna bilder.....aj aj, så duktiga byggare

    SvaraRadera
  6. Inger: Ja, man kan inte annat än att bli imponerad. Vad är det som gör att de kan bygga perfekt sexkantiga former medan jag inte ens kan rita en?

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!