torsdag 5 augusti 2010

Några sensommarmåsten

.. har vi ägnat oss åt, käre maken och jag.

Renplockat dignande bärbuskar!

Syltat och saftat som de gammaldags goda husmödrar och husfädrar vi är.



Från våra två krusbärsbuskar plockade jag på en tämligen kort stund två kilo bär - och lämnade åtminstone ett kilo kvar.


Bredvid krusbären växer två svarta vinbärsbuskar som alltid har burit mycket och stort. Tröttnar de aldrig?



Käre maken plockade och plockade...



..och fyllde skål efter skål. 5,6 kilo totalt. En effektivare plockmaskin haver aldrig skådats. Varje gren som var renplockad bands in mot väggen med ett spännband! Koltrastar och andra bärälskande fåglar göre sig icke längre besvär...



Även om vi tillhör den gamla syltaochsafta-generationen gör vi det lätt för oss med syltsocker. Så synd det var om oss förr när vi skulle stå och väga pektin och trassla med Certo...



Fyra kilo krusbärsmarmelad att stoppa i kylen. Tio burkar i olika storlekar och former. På önskelistan: Enhetliga syltburkar!


Saft är inget märrkvärdigt att åstadkomma. Men tidsödande när man måste sila i omgångar. Och när man som maken bestämmer sig för att göra eftersaft blir det ett heldagsprojekt. Eftersaft. Sådan som våra mödrar gjorde i en sedan länge svunnen urtid. Den som skulle drickas upp inom kort tid, annars föll man död till marken.



Saft och eftersaft är vid denna bloggs publicering ännu icke färdigrunnen...


God dag önskar

Skogseva

6 kommentarer:

  1. Ser smaskens ut :) När får man komma och hälsa på för att njuta av läckerheterna?

    SvaraRadera
  2. Hannastumpan: När som helst mitt hjärta!
    Puss o kram

    SvaraRadera
  3. Jag ser fram emot provsmakning om ungefär tre veckor! Kram från storasyster

    SvaraRadera
  4. Duktig du..........

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Jag har satt undan en burk marmelad åt dig!
    Kram på dig gammgumman

    SvaraRadera
  6. Inger: Visst är vi präktiga maken och jag! Helyllemänniskor av den gamla utdöende sorten. Det kändes bra att stoppa en syltburksamling i kylen...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!