lördag 7 augusti 2010

Nya odjur


En larv gästade växthuset i går kväll.

Ullig och gullig.

Artbestämdes till en oxhuvudspinnarlarv. Oxhuvudspinnaren 'Phalera bucephala', som också kallas lindspinnare, flyger bara om natten. På dagen sitter den orörlig på marken eller på en gren och den ser faktiskt ut som en avbruten liten pinne. Om man tar fjärilen i handen låtsas den vara död! Så står det i min bok i alla fall...

Larven spelade förvisso inte död, det var en mycket rörlig och pigg larv som helst av allt ville vara någon annan stans än i växthuset.

Vad gjorde du där inne larv? Har du gnagat på något i smyg?


En ensam larv på besök är trevligt och känns inte som något hot, men när de dyker upp i klasar...



..är det inte lika gulligt! En annan sorts larver, ännu icke artbestämda, upptäcktes i morse. En av måbärsbuskarnas grenar var märkligt kala... Mina argusögon hittade en hel hög med hungriga, tuggande, krälande larver.

Glupska små odjur!



Vi bestämmer så här larver: Om ni inte kryper över till, och börjar tugga på, grannbusken som råkar vara rosen 'Maidens blush' så får ni vara kvar. Måbärsbusken kan vara utan blad resten av sommaren, det gör ingenting,



men ni rör icke min ros!


Hörde du det larven?


God middag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Dessa inkräktare.....hittade gröna larver ( kålmask ) ? på mina pelargoner,knappt några blad kvar. Varit i Simrishamn idag...trevlig liten stad med vackra hus !

    SvaraRadera
  2. Hur kan det komma sig, att de på dina bilder är både vackra och intressanta när de i min trädgård bara är motbjudande och....högst avskyvärda?
    Djurvännen i mig tycks ha förtvinat bland sorkar och glupska larver och jag vill bara ta död på allihop.
    Och jag tycker inte om det. Varken om odjuren eller mitt primitiva jag, som jag inte vill kännas vid.
    Kramar från din desillusionerade vän

    SvaraRadera
  3. Inger: Feta gröna larver hittar jag emellanåt i växthuset på både pelargon och annat. Trista saker som äter upp det jag odlar för att försköna min omgivning.
    Simrishamn och hela österlen är härligt. Vi tar en tur dit i nästa vecka.

    Prästgårdsväninna: De flesta småkryp är oftast väldigt vackra när man tittar nära. Dessvärre ställer ju de små rackarna till med en massa elände i våra fönsterkarmar, växthus och trädgårdar. Mitt mordiska jag blir mer och mer framträdande för varje sommar i takt med att eländesdjuren invaderar. Flugsmällare, getingfällor, karbid, dammsugare, mullvadsfällor - det finns nog inte ett vapen jag inte skulle kunna tänka mig att använda i krigföringen mot trädgårdens och därmed mina fiender.
    Just nu är dammsugaren mitt vapen - flygmyror har invaderat vårt hus och jag begriper icke hur de tar sig in...
    Kram från mig till dig

    SvaraRadera
  4. Jag vill helst inte ha de små odjuren bland mina växter, men på dina bilder ser de ganska söta ut. Kram från storasyster som njuter av ett glas vin i ett hus på Gotland

    SvaraRadera
  5. Storasyster: Du får gulla med dom som tuggar på din Streptocarpus..
    puss o kram

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!