torsdag 19 augusti 2010

Uppåt väggarna

Inte förrän i år har våra piprankor förstått att deras uppgift är att växa sig gigantstora och täcka de nät som är upphängda för deras klättrande.

Tidigare har de visserligen nått takhöjd men med klena rankor och med blad som inte kommit i närheten av hur pipranksblad brukar se ut - frodiga och jättelika. Piprankorna hos oss har trott sig vara miniatyrvarianter och bladen har inte varit stort mycket större än bladen på våra lindar.

Men denna sommar...



Piprankorna har vuxit ohyfsat mycket!


På höjden är det alldeles utmärkt. Väx på pipranka, väx på!



Men vad har du i rabatten och buxbomshäcken att göra? Du infiltrerar och du snärjer. Du drar dig inte ens för att strypa dina medväxter. Nävornas, 'Jolly Bee', framtid i rabatten är tveksam med grannar som inte vet sin plats. Grannar som slänger ut sina tentakler och låter sina blad bre ut sig på ofri mark.

Ockupanter!

Du  håller nävorna i ett järngrepp.


Något måste göras...

Nävorna får flytta.

De kommer i höst att få ett nytt och friare hem i prästaträdgården.


Jag byter till mig något annat fint...


God middag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Blommar inte piprankor ?

    SvaraRadera
  2. Är ni inte rädda att rankan en mörk natt tar sig in i ert sovrum? Kram från storasyster som gillar dotterns engelska trädgård

    SvaraRadera
  3. Inger: Den blommar med sina pipor på försommaren.

    Storasyster: Då får den först ta sig runt hörnet. Engelska trädgården är fin när man ser den i småportioner...

    SvaraRadera
  4. Di blåe är välkomna!
    De kommer att älskas och omhuldas som alla de andra växtbarnen i prästgårdstäppan. För att känna sig hemma, kommer de att få sällskap av likaledes blåa grannar. Nu är det min tur att vara härmapa.
    Inspirationen är deras nuvarande boning med sällskap i andra blåa/blåvioletta nyanser i form av buddleja och femtunga. Så flott. Jag förstår faktiskt inte hur du kan riva upp detta vackra. Jag vet varför men förstår ändå inte hur du kan.
    Men …växa i frihet? I prästgårdsträdgården hålls både växter och djur i Herrans tukt och förmaning.
    Som sig bör.
    Kramar
    Prästgårdsmadammen

    SvaraRadera
  5. Prästgårdseva: Jag är övertygad om att när jag ser resultatet av flytten - när du har lagt din prästagårdsmadammehand på dem - kommer jag att bli avundsjuk och undra varför jag inte uppskattade dem när de bodde hos oss! Jag tänker spara ett par tre av dem och göra något nytt i ett hörn tillsammans med buddlejorna och se om det blir bättre när de får vara i fred. Fast blotta tanken "grävanyrabatt" gör mig matt...
    Många kramar till dig från en annan
    Eva
    (Undrar hur du gör för att hålla din pipranka i Herrans tukt och förmaning. Hotar med sekatör? Det hjälper icke här..)

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!