fredag 24 juli 2009

Skördetid

Jag skulle skunna ställa till med skördefest! Krusbären är plockade och de svarta vinbären är plockade - återstår de röda vinbären. Körsbären som satt lättillgängligt skördade vi direkt in i munnen. Resten, tusenmiljoner, sitter på flyghöjd och lämnas alltså till koltrastar och andra intresserade fåglar. Rabarberna skulle jag nog kunna plocka en del och stoppa i frysen. Jag känner mig rik!



Våra vinbärsbuskar har verkligen dignat av bär.
De svarta är trevligast att plocka - stora och fina,
nästan som vindruvor.



I går skördade vi. Det gick snabbt - på en halvtimma plockade
vi fyra och ett halvt kilo bär. Det finns kvar ett och annat att
plocka och stoppa i munnen när man har vägen förbi buskarna.



Det blev fyra och en halv liter mustig saft.
Bra att ha i vinter om man skulle bli förkyld.
Eller till ett eller annat barnbarn. Eller till
en kaka om man känner för saft i stället för
kaffe. Eller att bara hälla upp i ett glas, titta
på den djupt röda färgen och minnas sommaren.



Risken är stor att det inte finns någon saft kvar
till vintern...


God middag önskar


Skogseva

1 kommentar:

  1. Själv har jag sylt på en halv liter hallon som ett godhjärtat barnbarn plockade till sin mormor igår. Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!