söndag 19 juli 2009

Onyttigt och nyttigt


Om man gör en utflykt till Österlen och har varit och sillunchat i Kåseberga är det perfekt att avsluta med kaffe och kaka på Olof Viktors. http://www.olofviktors.se/.



Jag åt en seggod chokladkolatriangel..


..storasyster åt en citronmarängpaj..



..och maken ett jättelikt, frasigt wienerbröd.




Med oss hem köpte vi ett fullkornsbröd. Som synes
nästan slut. Kan rekommenderas! Jag letade i
Jan Hedhs stora bok "Bröd", som jag är ägare till,
och där finns receptet. Jag ska sätta av fem höstdagar
och baka ett antal limpor av detta otroligt goda
surdegsbröd.



Vi köpte också med oss en påse mycket goda
chokladsnittar. Dyra som guld - fyrtiosex kronor
för tio styck! Jag som aldrig annars köper "småbröd"
tycker att det är orimligt dyrt, men det är kanske
ett helt normalt pris.

I dag stannar vi hemma och gör ingenting. Lite pyssel med släktforskning, lite pyssel med plantering av fyrtio pelargonskott...
Käre maken ska pyssla med att steka en storkyckling, det tar en stund. Den ska ätas med pressgurka och gelé. Nästan en höstmiddag och väldigt passande till rådande väder.


God middag önskar


Skogseva

2 kommentarer:

  1. En mysig dag till! Tur att vi inte kommer till Olof Viktors varje dag. Det var svårt att välja mellan läckerheterna. Ja, så har vi naturligtvis en delikat middag att se fram emot. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  2. Anonym: Storkyckling med tilllbehör - inte dumt!

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!