torsdag 23 juli 2009

Blå!

Blå, definitivt blå är klockrankan som under natten genomgått en metarmofos och övergått från vanlig simpel färglös klocka, till en där blodet strömmar ädelt blått i blomådrorna! En i sanning spännande förvandling. Jag är glad och tacksam att de felmärkta plantorna faktiskt blev blå och inte vita.



En vacker blå färg som drar en aning åt lavendel - inte dumt.




Samma storasyster och lillasyster "Cobea" som på gårdagens
bild - i dag mörk och ljus. Tvärtom hos storasyster och mig.


Klockrankan tar upp ett stort ytrymme i växthusets "norra" ände. Den är inte lika vacker nertill som upptill, nertill börjar den nu gulna så smått. Det tar väl på krafterna att producera så stor bladmassa och det hjälper inte att jag vattnar med näringslösning. Det gäller att höja blicken när man träder in i växthuset och titta rankan i ansiktet i stället för på fötterna. Nästa år blir det ingen klockranka, käre maken tycker att hon är lite för närgången när hon sträcker sina gripfingrar efter honom.


Blomman är lika vacker i profil som framifrån.




Här får ni en uppfattning om hur stora klockorna faktiskt är.
Pampiga tycker jag själv
.

I går skördade jag våra krusbär för ett marmeladkok. Vi åt krusbärskompott i två dagar när storasyster var här och ändå blev det fyra burkar marmelad. På två små buskar som inte är helt tömda - ett gott resultat tycker jag. Det är överhuvud taget ett fantastiskt bärår, här hos oss i alla fall. Vi har ätit körsbär och bigarråer i mängder och så högt vi har nått i träden och de svarta- och röda vinbärsbuskarna svämmar över av bär. Om de håller till söndag ska jag koka saft - det har jag inte gjort på många år. En saftställning måste köpas först. Jag minns att mamma brukade använda den kökspall som nu bor hos oss, vända den upp och ned och binda fast en gammal handdduk på de fyra benen, sätta en stor gryta under handduken och vips! hade hon en hemgjord saftställning. Jag tror att jag köper en i stället...



Världens godaste marmelad? Jag tycker det! Jag kanske
skulle göra snygga etiketter till burkarna...



God dag önskar


Skogseva




1 kommentar:

  1. Fantastiska blommor! Ja, det är klart att du ska göra snyggare etiketter till en så god marmelad.
    Kram från storasyster

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!